Äntligen Måndag!

God måndag på er allesammans. Hoppas att alla haft en trevlig helg och är redo för att hugga tag i vardagen igen. Den fråga jag sitter och funderar på nu är förståss; Vad hände med Söndagsfrågan?

Den frågan är dock inte passande som dagens fråga i mina ögon, så jag tar istället följande fråga.

Vilken bok/litterärt verk är din favorit? Om det gjorts film på den, blev du nöjd med hur filmen blev? Om det inte ännu gjorts film på den, skulle du vilja se en filmtolkning?

Svaret från min sida är bokserien; "Den Mörka Materian", av Philip Pullman. I fredags premiärvisades Guldkompassen - som är första delen i triologin - på bio. Jag har ännu inte sett filmen ännu men jag hoppas verkligen att de lyckats bra. (Rekomenderar att alla läser boken först dock.)

image31
Boken är seg.

image32
Jag hoppas verkligen att den inte förstör boken... (Iorek ser i alla fall tillräckligt hård ut. ^.^)

Kommentarer
Postat av: Fröken Lördag

HJÄLP!!!!!!
snacka om svår fråga... *tänkatänkatänka*

... älskar Böckerna om Klanen Otori (Lian Hearn), alla Agatha Christie böcker, en del av Maria Gripes böcker ("skugg-serien") m.m. m.m. m.m. m.m. m.m.
Har inte sett filmatiseringen av Skuggböckerna och tror inte att det finns nån film baserad på Lian Hearns böcker heller. Men Agatha Christe filmerna tycker jag är bra då de har lyckats behålla den mysiga stämmningen som finns i böckerna, samt att de inte tar bort sååå mycket av handlingen + att de har bra skådisar...

oftast gillar jag inte när böcker jag läst blir film, tycker att själva kärnan i histoiren går förlorad, då platserna och karaktärerna inte ser ut/beter sig/låter som man har föreställt sig (+ att typ halva handlingen nästan alltid är borta/utbytt)...
böcker jag inte läst som blivit film är bra om själva storyn är bra precis som all annan film ;P

sen så råkar jag inte vara så förtjust i filmer, föredrar helt klart böcker...





många kramar Fröken Lördag
(som pga att word Vägrade godkänna hennes nya namn byter tillbaka till det gamla)

2007-12-10 @ 16:03:04
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Tjaaa

En av mina favoritböcker som jag verkligen skulle vilja att det gjordes film av är "Kamikazekaninerna". Jag tvivlar på att boken behöver mer presentation än så då du känner till den väl.

2007-12-10 @ 17:33:57
Postat av: Fröken Onsdag

Jag har nog inga favoritböcker. Vet att jag för några år sen ÄLSKADE Laura Trenters böcker, Som jag sett på film/tv-serie, är nöjd med hur filmerna var, tycker att dom fått med det viktigaste o inte förstört hela handlingen som filmer har en tendens att göra. Favotitbok... svårt... En bok (eller rättare sagt bövkerna) om Harry Potter är ett exempel på böcker man
inte kan sluta läsa när man väl börjat, men vet inte om dom är väldigt bra bara för det. Men ja det var en svår fråga, alla är så svåra tycker jag
XD.
Puss o kram på er alla!

2007-12-10 @ 17:46:09
Postat av: Kapten Torsdag

Robban Och Alla De Andra Polarna av Ole Lund Kirkegaard. Den första boken jag lästa och hittills oöverträffad.

2007-12-10 @ 17:57:43
Postat av: Fröken Onsdag

Kapten Torsdag har bra boksmak ^^ en boken är underbar!

2007-12-10 @ 18:24:48
Postat av: Kavaljer Tisdag

Älska kemikazekaninerna!!!!

Fast annars ärlskar jag Alkemisten av Paulo Coelho
underbar historia och budskap. Man kan inte annat än bli glad över
den.
Tror inte jag vill se filmen för att förstöra en bra bok.

2007-12-10 @ 19:46:49
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Herr Måndag

Obestämd form, men skitbra val av bok vad beträffar kamikazekaninER.

(glömde undertäckna:s)

2007-12-10 @ 20:00:21
Postat av: Söndags Trollet

Interview with the Vampire: The Vampire Chronicl (1994, Anne Rice)

Är min favvo! ^^ Jag har den hemma, som bådde film och bok.

Film Info:

-Director:Neil Jordan
-Writers (WGA):Anne Rice (screenplay)
-Anne Rice (novel)
-Release Date:9 December 1994 (Sweden) more
-Genre:Drama / Horror / Fantasy more
-Tagline:Drink From Me And Live Forever
-Plot Outline: A vampire tells his epic life story: love, betrayal, loneliness, and hunger.

2007-12-10 @ 21:47:52
URL: http://myspace.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0