Att sjösätta en idé!

God Kväll på er. Idag har det varit fullt med saker som ska göras så jag har haft ont om tid till Bloggen, men jag har lovat att göra en fredag varje vecka, och då kommer jag hålla det löftet, tills någon av de andra bestämmer sig för att kasta ner mig från Fredags Tronen.

Men till mera intressanta saker. Idag är det fredag, och ikväll ska vi sjösätta en idé. Vi ska se hur det går med att "leka" ungdomsgård vid medis i bussen. Det känns som att det kan bli något väldigt stort, men samtidigt så kan det gå väldigt fel. Det känns som att om vi alla försöker så kommer det bli bra, och då kommer det kunna bli något som blir större än bara vad vi gör, vi kommer kunna sprida något, som om vi har tur blir en del av något som får människor att inse hur många personer det är som känner sig vilse på kvällarna.

Idag så vill jag jag fråga om vikten av att våga sjösätta en ny Idé, eller väcka liv i en Idé som varit glömnd eller undan gömnd under en tid för att ingen vågat ta i den. På Östra får jag göra mycket som har att göra med att sjösätta idér, det är ungefär vad min styrelse funktion går ut på. ((Bortsett från att ha hand om ekonomin)).

Så jag måste fråga er, hur viktigt tycker ni det är att sjösätta en idé som man får? Hur viktigt är det att våga försöka även om risken för ett misslyckande är stor? Och kan en liten idé som man fått, bli något mycket större när man väl har startat det?

Inför ikväll kan jag bara hoppas att det blir något som klarar av att flyga genom både regn och sol, genom allt som står i sin väg, och våga förändra. Kom ihåg;

Alis volat propriis

Hon flyger med egna vingar

Med Välmående och på Återseende;
Sire Friday

Kommentarer
Postat av: Kapten Torsdag

Att sjösätta sina idéer är det viktigaste man kan göra. Det kommer inte alltid lyckas, men utan nytänkande skulle historien aldrig gå framåt. Det säger väl sig självt.

2007-12-07 @ 18:35:37
Postat av: Fröken Lördag

Självklart är det viktigt att testa på de ideer man har, men tyvärr är jag nog för ospontan för att göra det så mycket som man kanske bör göra, hatar dessutom att misslyckas (är det värsta som finns)...
ideer har en tendens att öka i storlek, ta mer tid, och ibland till och med bli så "extrema" att de går en ur händerna... (iallafall mina ideer... )

visst är nytänkande viktigt, annars går vi juh inte framåt...

Men käre Sire Friday, VAR ÄR BILDEN?!

kram

2007-12-07 @ 19:00:18
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Lekkit

Det beror helt på om det är en bra idé eller inte. Är den inget vidare kommer det antagligen bara resultera i att du skjuter dig själv i benet om du sjösätter den. Detta kan vara svårt att se själv, därför kan det vara bra att kolla vad andra tycker om idén innan man slänger sig ut.

2007-12-07 @ 22:55:58
URL: http://lekkit.blogg.se
Postat av: Getsuyobi-kun

Mitt svar blir en slags korsning mellan Kapten Torsdags och Lekkits. Det är viktigt att bolla idéer med kamrater och kompanjoner. Oftast är de inte helt värdelösa och kan förbättras för att bli flygfärdiga. Ibland kan för mycket kompromissande döda idéns kärna och då kan det vara bättre att spara på den. Oftast är det inte idéerna i sig som är dåliga utan sammanhanget. Oftast. Att konstruktivt kritisera idéer är också en konst, att se det genomförbara och inte bara det som håller tillbaka idén...

För kritiskt förhållningsstätt kan skada individers kreativa förmåga. Gäller förståss även åt andra hållet också.

Stora kramar till alla om känner att de behöver eller vill ha en.

(ledsen att jag inte kom till bussen, min klocka skenade iväg utan mig...)

2007-12-08 @ 00:24:31
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag anser att alla idéer bör sparas i minnet om de inte sjösätts. Både bra som dåliga eftersom de med tiden så kommer idén att ha utvecklats vare sig man vill eller inte. Det kan till och med ha blivit en helt ny idé som är fantastisk från att ha varit en fruktansvärt galen och idiotisk idé.

Idéer, visioner och drömmar bör sparas för att kunna dra lärdom av i senare i livet. Om alla bör sjösättas är ju enkelt svarat med ett nej. Eftersom det är lätt att få lite hybris när man tycker sig ha funnit en perfekt idé, men som i själva verket inte fungerar i praktiken. Men låter man det växa och utvecklas under en längre tid så bör man kunna se allt från flera perspekttiv. Vilket för med sig att man vet vilka brister idéen har och vart den kan förstärkas.

Ok nu har jag babblat om mer saker som jag själv inte förstår vad jag har skrivit.
Får skylla på att det är sent.

Ta taa...

2007-12-08 @ 00:27:34
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Fröken Onsdag

Ideér är viktigt. MAn ska stå för sina ideér o våga göra något av dom. Jag tror man vet själv om ideén är värd eller inte att sjösätta. Så brukar det åtminstonde vara för mig. O Ja, Sire Friday? Bild tack, blir mycket roligare då :)

2007-12-08 @ 19:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0