Lördag

Nu är det Lördag och min tur att ställa en fråga.

Är Krig någongång rättfärdigat? Varför? Varför inte?

Tror du att det kommer ett 3e Världskrig? När?
Vilken händelse gör att kriget startar? Vad blir följderna?


Själv tycker jag att krig är det absolutabsolut sista alternativet (när man har testat allt annat 7 gånger om)...
Att döda en annan männsika är aldrig rätt även om den personen skulle döda en själv utan att tveka.
Jag personligen dör hellre än att ha på mitt samvete att jag har dödat någon annan.
Vad det gäller ett 3e världskrig så vet jag faktiskt inte, Jag hoppas verkligen att det inte kommer att hända (och som världen ser ut idag med alla diplomatiska kontakter och andra kontaktnät som alla länder har med varandra) så känns det inte så troligt.
Men om det skulle hända så blir jag inte förvånad om det är USA och eller Nordkorea som är inblandade i det hela.
 

image18



Kram Kram och ha en bra 1 december
// Fröken Lördag

Kommentarer
Postat av: Herr Fredag

kan man rättfärdiga ett krig? Kan du rättfärdiga att ta livet av en annan människa? Man har rätt att försvara sitt liv och andras liv, och om kostnaden är en människas liv för att rädda fem liv, då är fråga vad som är rätt och vad som är fel. Är det rätt att kriga? Finns det någonsin en bra anledning? Blir du attackerad får du försvara dig, det är ända gången man kan gå i krig. Om man blir anfallen och har försökt med diplomatiska medel lösa det innan man strider. Ibland hinner man inte försöka med diplomati, då är det bara att ta till vapen och försöka rädda det som räddas kan.

Angående ett tredje världskrig så känns det som att det kommer smälla snart. Många nationer runt om i världen rustar upp, gör sin militär klar för att kunna gå ut i krig. Och så har det varit inför varje världskrig. En sak som jag inte kan förstå är varför den svenska regeringen är så korkad att de inte har insett vad som händer runt omkring dem. Ryssarna rustar, Finnarna rustar så att när ryssland anfaller dem ska de kunna stå imot första vågen. Amerikanarna rustar hela tiden för att klara av att stå imot alla makter. De kommer smälla, frågan är bara vad som används som ursäkt för att det ska få smälla.

2007-12-01 @ 14:45:07
Postat av: Fröken Söndag

När det kommer till krig, om det skulle vara rättfärdigt eller inte, så måste finnas något rättfärdigt i det, men i sånna fall i speciella sammanhang. Personligen tycker jag att det är obehagligt med krig och föredrar inte att disskutera om det är bra eller dåligt och vad det leder till. För vad det leder till är bara DÖD. Att tänka vad man ser och hur samhällets struktur brutits ner suksesivt är ingen mysig och fin tanke, som jag vill fundera på. :/
Om det kommer ett 3:e världskrig, så tror jag att det är USA som kommer vara den ledande och den som först blir inblndad samt ett österländskt land, som säkert går i konflikt med USA.

Jag är inte kunnig inom det här området och jag har svårt att ingripa (hehe ^^'') med ett intresse.

2007-12-01 @ 15:05:37
URL: http://myspace.com/preppyvictorian
Postat av: Herr Måndag

Krig är ett dumt påfund som vi människor lagt oss an för att vi mår dåligt eller är osäkra (i grund och botten i alla fall). Något som också är ett dumt mänskligt påfund är att rättfärdiga saker och ting. Att motiver varför något var rätt. Någons rätt är alltid någon annans fel. eller oftast. Att rättfärdig npågot är oftast entt sätt att inte drabbas av skuldkänslor över något dumt man gjort, t.ex. ett krig.

Tredje världskriget... Jo tyvärr. Kanske USA:s sista riktiga krigshandling... eller varför inte Kina som reser sig. Oundvikligt, nej, men troligt. Tyvärr.

2007-12-01 @ 23:55:24
Postat av: Herr Torsdag

Huruvida det är troligt eller ej vill jag helst inte spekulera i (även om jag ser Herr Fredag som lite överdrivet pessimistisk). Däremot berättade min pappa lite rolig kärnvapenkuriosa för mig en gång i tiden. Om ett kärnvapenkrig bröt ut och man befann sig i ett av de drabbade länderna skulle man i snitt leva typ 6 minuter. (jag kommer inte ihåg exakt men det var något sjukt låg siffra i alla fall)

För övrigt tror jag att det egentligen skulle ganska mycket till innan nån bestämmer sig för att atombomba nån annan. För att citera en viss person: "Det är SKIT-farligt!"

2007-12-02 @ 00:40:46
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jaja jag ska nog också börja med att citera med "Det är SKIT-farligt". För det är precis vad krig är.
Själva upprustiningen inför krig är nästan minst lika hemsk som själva krigen. Tex. alla forskning som sker med nya vapen och gifter behövs ju testa på något. Troligtvis blir djur försökskaniner vilket är fruktansvärt(även om jag kan gilla kemikaze kaninerna) Sen hela systemet i att utbilda hjärndöda zombies som ska kunna springa ut och skuta allt som de blir tillsagda om drabbar folk som ändå aldrig kommer ut i krig och därför är ärrade för hela livet.
Ok jag vet väldigt lite så min åsikt bör käll kritiseras men ändå.
LIVET ÄR KORT, VÄRFÖR GÖRA DET ÄNNU KORTARE?

2007-12-03 @ 22:56:56
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Fröken Onsdag

Krig är Fruktansvärt och märkligt för min del. Jag tycker att det är så hemskt så ingen borde behöva vara med om de, ingen borde ens behöva höra talas om de (eller det kanske är bra så att människorna blir avskräckta och vet vad man ger sig in på när man går ut i krig... Men den bästa lösningen vore om det inte fanns människor som ville kriga.). Men nu när det är som det är med allt, mycket krig i historian så upplever jag att det är väldigt intressant. Jag tycker att det var väldigt spännande när man läste om världskrigen i skolan. Jag älskar att titta på filmer om krig. Vet inte varför jag så järna tittar på en film som är så hemsk att man gråter men så konstigt är det. Förstår mig inte på Krig.

Jag hoppas att vi får uppleva ww3. Det betyder att vi inte har förstört jorden med våra andra fasoner. Blää För krig!

2007-12-04 @ 00:46:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0