Missi nassen....

Hej alla jag fick äntligen tillbaka mitt internet idag efter att mina föräldrar har mublerat hemma.
Hade panik över att jag inte skulle hinna få tillbaka det innnan Tisdag.
Men nu har jag det och jag har längtat jätte länge efter att få skriva min första fråga.
Dock har jag inte kunnat komma på en fråga som jag vill ställa.

image20

Men nu efter att ha bläddrat i lite gammla bilder så dök denna upp och jag känner att den är aktuell för mig just nu. Även om den alltid funnits och alltid kommer vara tidlös.

Vad är kärlek?
När vet man att man älskar någon och inte bara gillar den sexuellt?
Och värför måste den alltid vara så oförutsägbar?

image21

ps:
Jag har döpt mig till Kavaljer Tisdag bara för att jag vill vara nördig och sticka ut. Haha typsikt mig. Plus att enligt http://www.synonymer.se/
så har ordet kavaljer en massa bra synonymer som passar in på mig.

'Kavaljer Tisdag'

Kommentarer
Postat av: Fröken Onsdag

Beror på vilken sorts kärlek.... Asså iiisch Kavaljer Tisdag
vilken jobbig fråga, har försökt skriva något hur länge som helst, men raderar det om o om igen. vet inte vad man ska svara... Kärlek är något man inte kna förklara. När man väl Älskar någon.. Fan. Det går inte... det får vara. Tyvär kan jag inte svara på denna fråga. Mer än att säga: Man vet när det väl händer. Då vet man om de är kärlek eller om man bara gillar personen sexuellt.

Kramar från den något virriga Onsdagsfröken

2007-12-04 @ 01:02:50
Postat av: Herr Måndag

Kärlek är ytterligare ett mänskligt påfund för känslorna som uppstår när våra hormoner får spatt.

Enligt mig finns kärlek i alla positivt laddade relationer. Vänner, familj eller älskare. Vill dock separera lust från kärlek då kärlek egentligen inte har något med sex att göra (enligt mig), där är det bara en trevlig aspekt som kryddar upp det hela...

Kärlek vi första ögonkastet är också lust. Kärlek är oftast något som kommer.

Oförutsägbart? Nja... skulle inte säga det. Snarare obestämbart då man kan tro att man älskar någon men ha helt fel, precis som man kan tro att någon älskare en mer än vänskapligt men har helt fel.

Bra fråga dock. Stor kram till er alla // Herr Måndag

2007-12-04 @ 09:26:59
Postat av: Herr Torsdag

Kärlek finns i olika former, bland annat den man känner för sina vänner och den man känner för den där lilla speciella personen man "är kär"* i. Då ofta blandat med sexuell attraktion. Dennna kärlek har olika innebörd för olika personer. Vissa hävdar att man är kär i någon så fort man känner sig lite intresserad och attraherad, andra menar att man måste lära känna en person riktigt noga först.

Alla har sin egen tolkning och det tycker jag är bra. Kärlek ska inte vara något byrokratiskt som man kan räkna ut i stil med: "Nu har jag kännt den här personen i tre veckor. Äntligen kan jag bli kär i honom/henne."

Tyvärr finns det redan en hel del regler och byrokrati i kärlek. Bland annat hur pass tabu det är att säga "jag älskar dig" i ett förhållande innan en viss tid har gått. Som sagt så betyder ord olika mycket för olika personer, så man borde bara ta och säga det när man är redo.

Oj, vad jag babblar på här, jag måste göra mig i ordning för skolan! Hare!

/Herr Torsdag

*Jag ogillar egentligen begrepper "kär" då jag tycker det låter ganska barnsligt. Å andra sidan är jag ganska barnslig så vad klagar jag för?

2007-12-04 @ 12:01:04
Postat av: Fröken Lördag

... svår fråga... Igen... attans...

sitter som Fröken Onsdag och skriver och raderar, skriver och raderar om och om igen...

kärlek är... så många saker och alltid väldigt individuellt...
man kan bli kär i en person, ett djur, saker, händelser, platser m.m. m.m.

Jag älskar mina vänner, jag älskar min Anka, jag älskar choklad, jag älskar konfa lägret, jag älskar min säng...

Men alla dessa kärlekar är väl inte en och samma känsla? Jag älskar min Mamma men inte på samma sätt som jag älskar Ankan eller Choklad...

Att älska något/någon är nog att hata att vara utan det/den...

...eller?

Håller med Herr Måndag om det dr med oförutsägbarheten... kärlek är mer obestämd än oförutsägbart.

Jag tror inte heller att man alltid har koll på när man är kär. Ibland inser man det efteråt, ibland inte alls... men oftast tror jag att man märker att man känner nåt "speciellt" för en viss person... (men det behöver juh inte betyda att man är kär...)

gud vad långt det här blev, men ni får stå ut med mitt babblande... :P

2007-12-04 @ 16:17:05
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Gentlemanen Fredag

Kärlek... Ämnet känns som något som man kanske borde lämna orört då jag, trotts att jag läser om hormoner och hur kroppen blir vid just de tillfällena då man känner såhär, gillar mystiken omkring känslan. Jag vet vad som händer, men känslan man får av att vara nykär är helt underbar.

Kommer kärleken bara sådär *poff*? Nja, du känner en lust till personen som gör att du tar kontakt och om du känner en koppling till personen, den rätta "kemin" så kommer du att bli kär om du har tur. Sedan kan den vara både lyckligt och olyckligt kär. Har varit med om båda och båda ger en starka känslor.

Kärlek är något som man borde låta komma som den vill. Jag älskar känslan, men inte lika mycket som jag älskar personen som jag har känslan för.

Love is in the Air!

2007-12-04 @ 22:27:26
Postat av: Söndags Trollet

Bra ämne! *thumbs up*
I min skola idag, pratade vi just om detta ämne. Vi satt coh disskuterade och kom fram till rätt bra saker. Alla sa sitt och det blev, som man brukar säga "some deep shit!".
Nu tänkte jag blir mer allvarlig. ;)

Kärlek, kärlek till den man älskar, som kan göra mest ont och ge som mest. När jag är kär, (för att få kunna ta det från min synvinkel) så vaknar jag upp varje morgon och är lycklig. Jag känner det i hela min kropp inte bara mentalt utav fysiskt. Ni vet hur man brukar säga "Idag känner jag mig levande!". Mna blir piggare, man orkar se världen i en annan synvinkel. Man klarar av mer jobb m.m.

Känslan mentalt kan man ju tolka hur man nu vill, men för mig är det som att gå hem. Svårt att förstå? Lungt, jag ska förklara. ^^v

I mitt hem där är jag älskad och jag VET det (det är viktigt att veta att du är älskad för att kunna må bättre och kunna uttväklas som människam, stöd). Oavsett om jag är bitter eller glad ser dem igenom det, istället ser dem den de älskar. Lite så är det med kärleken till den du älskar med (bara för att urskilja vilken kärlek). Hon/Han ser igenom dina bittra dagar etc. Hon/Han vet vem du är och älskar dig helhjärtat. I alla stunder. Den personen som älskar dig mest är den personen som orkar lyssna på dig, då du får uttbrott över något som du själv inte kan hantera och behöver en hjälpande hand. Den står kvar och håller om dig. Säger att den älskar dig och tänker inte gå någonstans.

Kärlek

2007-12-05 @ 02:05:36
URL: http://myspace.com
Postat av: Nonie

Oj, vilken stor fråga!!!
Jag tror att kärleken kommer på många sätt när man vandrar genom livet; Den älskade, den man älskar lusten och längtan att ha någon som håller av en oavsett vad som sker eller vad man säger, att hitta hem. Man svävar på moln och kan fortfarande känna hans/hennes doft i kudden, och man är fullt nöjd med att bara ligga och stirra på honom/henne när han sover brevid (Strange). Men det är bara den första delen av kärleken, den blir starkare(om man hittat hem, den rätte, soul mate)han/hon blir den bästa vännen man haft i livet den man delar alla sina sorger och glädje ämnen, den som man vet att man kan gapa på utan att han vänder dig ryggen. Inför honom/henne kan du vara svag och helt enkelt bara bryta ihop eller kasta tårta på och skratta så man kissar på sig. Man kan prata illa om vem man vill för man vet att han/hon aldrig skulle förråda en, man är trygg för man har hittat hem.
Senare i livet och av det som är kärleken kommer en helt ny kärlek in i ens liv, den lilla människan...
Nu är kärleken en helt annan, man lever vid sidan av denna lilla och man älskar henne/honom gränslöst, man skulle kunna hugga va sin ena arm bara för att skydda detta ljuva lilla väsen, som är det ultimata kärleks barnet. Man lever i ständig oros ångest och man vill hela tiden veta var, hur och när runt den lille.
Sen tror jag det finns massor av olika kärlekar som den till livet, livet är den största gåva vi får i livet och det är underbart på gott och ont, och för att finna kärlekarna i sitt liv är det bra att älska livet, sig själv i livet.
Ni får se vad livet kommer att skänka er, men minns att det kommer alltid finnas någon som älskar en mer än andra och den ska man vara rädd om..

Jag tror jag kan skriva hela natten men what ö...
måste sova lite oxå!!!

Love Nonie*

2007-12-05 @ 02:23:27
Postat av: hasselmus

karlek är just nu just här mamma, pappa, bror och pinnglass. (tetris.)

2007-12-05 @ 23:08:24
Postat av: Lekkit

Kärlek är bara en illusion av starkare vänskap.

2007-12-06 @ 02:40:20
URL: http://lekkit.blogg.se
Postat av: Fröken Lördag

... hassselmusen har i och för sig en point där... pinnglass ÄR kärlek...

2007-12-06 @ 15:57:03
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Kavaljer Tisdag

Näe kulglass 'is tha shit' ....

2007-12-09 @ 23:09:18
URL: http://petope.blogsome.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0