Myspysmåndag

Godmåndag på er allesammans. Herr Måndag håller på att försöker komma på en fråga som inte involverar Baten Kaitos Origins (som för övrigt är skitbra), hans engelska flicka eller hans spelprojekt. Det är dags för Herr Måndag att börja tänka på annat, förslagsvis skolarbetet som ligger i en bökig rul framför honom...

Hoppas det inte är fusk att ta en mycket användd och omdebaterad fråga. Om ni kunde svara på vad ni anser om den fria viljan så skulle det ng hjälpa mig en del med ett arbete jag har...

Har vi en fri vilja? (Definiera frihet)

Ha en fortsatt underbar Måndag // Herr Måndag
image20
Har vi alltid ett val?

Kommentarer
Postat av: Fröken Lördag

fri vilja... hmmm, svår fråga
Ja det tror jag att vi har, men den utsätts hela tiden för prövningar av andras fria vilja... när vi börjar fundera p åhur det vi gör/säger kommer att påverka andra har vi nog förlorat våran fria vilja... men återigen så är juh att lyssna på andra något som man själv bestämmer över (fri vilja)så :|

och om vi alltid har ett val...
Ja det har vi, MEN "dåliga" val beror inte bara på personen som valt nåt utan även på omständigheterna... de flesta har oftats någon andledning till att de väljer som de gör (valet är troligtvis "rätt" i deras ögon)

... sen finns det juh nåt som heter beslutsångest också... ångest över att välja, det kan leda till att en del väljer "dåliga" val, att bara välja nåt för att ha nåt valt (men frågan blir Då om sådana väl är valda med den fria viljan eller om det där är mer omständigheter och press som väljer snare än personens åsikter...)

svåra frågor Herr Måndag... men tankvärt!

kram

2007-12-03 @ 16:04:10
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Herr Torsdag

Men stön, Herr Måndag. Jag har precis plöjt mig igenom detta på filosofin, och det är SKIT-krångligt.

Vissa hävdar ju då att vi inte har det. Inte för att de är religiösa eller så, men för att de anser att allt som man väljer att göra har en grund i sitt eget förflutna. Till exempel om man ska köpa glass och har haft en traumatisk upplevelse angående pistagenötter i sin barndom. Då väljer man någon annan smak. Så man kan egentligen säga att allt är bestämt eftersom allting har en orsak i det förflutna.

Jag anser till viss mån att de har rätt, men jag tycker fortfarande att det räknas som fri vilja, man väljer ju alltid det som man tror är bäst. Om det är förutbestämt eller ej. Jag tror dock inte på ödet för det finns alltid slumpmoment som kan variera.

2007-12-03 @ 16:57:24
Postat av: Herr Fredag

Kan du välja vad DU ska göra nästa ögonblick? Japp

Bestämmer DU över vad DU säger och vad DU gör? Japp

Det som händer i skola eller på ett arbete har DU valt att ta del av. Vi har ett fritt val och har en frihet att välja vad vi gör.

Gäller det här i alla situationer? Nej, tyvärr inte. Det finns mycket som är bortom våran kontroll. Olika människor säger att det är olika saker som gör att det blir så. Gud, öde, en högre kraft. Personligen tror jag att det är så att människan sätter något i rörelse och sedan så fortsätter det att utvecklas tills någon stoppar det. Varför har vi ett fritt val? Jag vet inte, ingen vet. Man kan säga att det är pga Frontal Lobe i hjärnan vilken ger oss alla de sociala egenskaper för människan. Eller så är det pga att vem det än var som skapade oss ville att vi skulle kunna ifrågasätta, göra saker själva och se till att vi inte irrade runt utan att kunna skilja rätt och fel åt.

Och även om vi har en fri vilja så är vi inte ensama i våra val, vi kan alltid räkna med att det finns minst en till som kan hjälpa oss göra rätt. Vårat samvete. Att vara människa har ju båda sina "Blessings and Curses", saken är ju den att vi kan välja att göra allt vi vill, men samvetet säger till om det känns rätt eller fel.

Herr Måndag, långt svar fick du allt. Tack för tankeställaren!

2007-12-03 @ 22:04:19
Postat av: Kavaljer Tisdag

Tjea man kan ta det som en liten faktor i vårt liv.

Vilja x Historia/Förflutet x Kunskap x Kroppsliga Lustar/Behov x Omständigheter x Krav x Förmågan att kunna analysera och se nuets situationer från flera perspektiv = Handlingen som du gör precis nu!

och sen blir det gånger X1000/dag då har vi en formel varför vi handlar på det sättet vi gör. (Finns säkert en massa fler faktorer men jag kom inte på fler inatt)

Häslningar Kavaljer Tisdag

2007-12-03 @ 23:29:17
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Kavaljer Tisdag

Plus fan vad asome att vara mudkip.

2007-12-04 @ 00:12:46
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Fröken Onsdag

Man har alltid fri vilja. Man har rätt att vilja vad man vill. Men däremot att göra vad man vil lär lite klurigare. Att få viljan att slå igenom.

2007-12-04 @ 00:54:24
Postat av: Nonie

Frihet....
jag tror att idag är frihet en sinnes stämning, det finns mera måsten och krav än den fri viljan.
För om jag fick välja och vara fri skulle jag vara
en snobbig miljadär som bara gjorde det som föll mig in för dage.

Frihet är när man gör saker som skänker lugn och glädeje, men i det verkliga livet blir det mest bara en tanke.

Freedom to U all from *Nonie

2007-12-05 @ 02:32:47
Postat av: Lekkit

Det spelar ingen som helst roll. Antingen har man en fri vilja och gör sina fria val, eller så är allting förutbestämt och man lever i en illusion om att man hela tiden gör val som är fira, men i själva värket inte är det.

2007-12-06 @ 02:43:20
URL: http://lekkit.blogg.se
Postat av: Söndags Trollet

Jag håller mig kort. ^^''
Du bestämmer över din viljestyrka, ditt val att välja din egna åsikter och handlingar. Den fria viljan kommer ifrån sig själv och ingen annan.

Kram!

2007-12-06 @ 19:07:38
URL: http://myspace.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0