Fredagens Fråga. Ljus!

Såhär nu när mörkret börjar komma krypandes så finner jag att jag gärna vill bli omgiven av ljus. För mig är det stearinljus som är de som ger mig den bästa Jul känslan tillsammans med en känsla av värme och trygghet. Men även solen när den bryter genom molnen gör att jag känner en känsla av värme och jul. Jag har egentligen två frågor, vilka är som följer.

Vilken typ av ljus tycker du bäst om? Stearin ljus, soluppgång, kanske ljuset från en lampa, berätta vilket ljus som du tycker bäst om. Och förklara sedan varför du tycker bäst om det ljuset. Ge en förklaring, det måste inte vara en lång en, men det ska vara en förklaring.

Med Ljusa Hälsningar
Fredag
 
image14image16image17


Kommentarer
Postat av: Herr Torsdag

Jag är mycket fäst vid en viss golvlampa jag har på mitt rum. Den ger ett mycket oranget, dämpat och sexigt ljus genom sin rispappersskärm. I övrigt gillar jag också stearinljus.

2007-11-30 @ 12:08:44
Postat av: Fröken Lördag

Jag gillar solen på vintern, ljust i lyktor! Samt brasor i kakelugnar.

Ljuset är så klart viktigt, man märker det framför allt på vinter då vi inte ser så mycket av solen, man märker det på alla männsikor runt om en Alla blir tröttare fortare, har svårare att koncentrera sig, och blir lättiriterade.
Men jag tror att det gör att vi i Sverige uppskattar solen lite mer när den väl tittar fram.

2007-11-30 @ 16:22:37
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Fröken Onsdag

Det mysigaste är solnedgångar som färgar hela himmlen! eller stearinljus som lyser upp ett helt rum... Ljus är helt underbart!

2007-11-30 @ 17:18:36
Postat av: Fröken Söndag

ljus, det som skänker mig hopp
I mitt rum har jag enbart ljus (förutom min röda fönsterlampa, som brukar lysa då min "stearinljus budget" gått back).
Jag finner att ljus har en lungnande värkan, precise som en alvedon. Oftast då jag har migrän tillbringar jag mina timmar i mitt rum, fullt med ljus. Det är släckt i fönstret, det står oftast på glänt. Då man har migrän vill man oftast bara släcka helt, men jag gillar att se ljuset reflektera i fönstret. I mitt fönster står det ett glas med gamla victorianska motiv på. Jag älskar glaset (som fyndats på Edén) och har till och med satt ett tejp under för att den inte ska ramla ner i golvet och gå i tusen bitar. I glaset ligger det ett värmeljus, värmeljuset för mig symboliserar mitt hopp, att jag väntar på att bli fri i från det jobbiga jag får ta i tu med och fortfrande har svårt att kontrollera. Ljusets strimmor får mig att tänka på den tro jag faktiskt har, att den spirituelt är vacker och ger mig lycka. Mina kompisar betyder otroligt mycket också, (såklart) men ibland behöver man något som kan se en på ett annat sätt.

Det ljus jag gillar bäst och tycker är prisvärt är mitt kära och älskade värmeljus.

Fröken Söndag

2007-11-30 @ 21:39:55
URL: http://myspace.com/preppyvictorian
Postat av: Nonie

Vi är lyckligt lottade i Sverige som kan unna oss den lyxen att få njuta i vinterkylan i värmen av stearinljusets bleka mjuka sken, men för somliga finns en anna innebörd i att ljuset tänds, för vissa är innebörden en ny hård natt utan våra svenska trygga famn. eller i soluppgången när solen tär allt levande, då har ljusets makt fått en ny mening och innebörd. Tacka varje dag du kan njuta och gör det i fulla drag.
När du nästa gång kurar i värmen av ditt ljus fyll då dina lungor och blunda, och känn att du lever i varje fiber av kroppen, för du vet aldrig när det vänder, lev, njut och älska så mycket du kan.

2007-12-01 @ 02:17:48
Postat av: Herr Måndag

Jag gillar nog myspysbelysning bäst (d.v.s. stearinljus). Fast å andra sidan så gillar jag även mörker... fast det räknas nog inte... Nej! Jag vet! Månljus till Herr Måndag!

2007-12-02 @ 00:00:16
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag har ett farvorit ljus eller snare två.
Ett är tidig soluppgång så himmelen är mer ljus än vad marken är och solnedgång där himmlen är lätt röd-orange och är också ljusare än vad marken är.
Det är så himla snyggt och vackert att gå omkring i, ligga och se det skymta fram genom gardinerna.

Skymmnings ljus, det kan inte bli bättre.

Kavaljer Tisdag

2007-12-03 @ 22:44:58
URL: http://petope.blogsome.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0