Censurrelaterat.

Jag och Torsdag var inne på en viss speltidnings hemsida. Där inne (eller lite mer exakt här inne: http://www.superplay.se/nyheter/article231602.ece ) såg vi en failnyhet angående ett spel. (Hint = klicka på länken)

Av någon anledning känns det som att åldersgränser på spel är mycket strängare än till exempel de angående film. I detta fall handlar det om ANTYDAN till barnvåldtäkt som bakgrund till en karaktär. Ett sådant inslag i film skulle förmodligen bara öka sympatin för karaktären i fråga men i spelet blir det 18 års-gräns.

Är det rätt att TV-spel får högre åldersgräns än filmer med samma innehåll? Håller du med mitt påstående?


image182

Gissa vad mitt svar är.

MvH // Herr Måndag.


Kommentarer
Postat av: Axelius

Hmm... tja... det beror väl på. Om det skulle vara något man kan göra som aktivt val i spelet (även om det sedan fadear out) så skulle jag definitivt sätta det högre än om det på ett liknande sätt visas i en film. Men om det skulle vara något som det pratas om (som denna "antydan" i artikeln) så är det väl inget.

2008-04-28 @ 12:33:37
Postat av: Tjaaaa

För det första håller jag inte riktigt med om att tv-spel får orättvisa åldersgränser jämfört med film. Som Axelius antydde så är det som händer i spel sådant man själv aktivt ser till att det händer(syftar då på spetsade sprängda soldater och dyl.).
Angående själva antydan till barnvåldtäkten så tror jag att den påverkar det slutgiltiga resultatet ungefär lika mycket som det hade gjort i en film. Som sagt så tror jag att det är dom egna valen som påverkar mest, men det är bara min egna teori.

För övrigt stavas våldtäckt våldtäkt :P

2008-04-28 @ 13:07:37
Postat av: Herr Måndag

@Tjaaaa

Tack för tillrättavisningen. Stavfelet är nu åtgärdat.

2008-04-28 @ 17:02:29
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag håller med Axelius att det är vilka "valmöjligheter" man har som borde sätta åldersgränsenrna istället, inte själva fluffet runt omkring. Självklart så ska man också ta hänsyn till vad som händer i fluffet men skillnaden mellan film och spel är att spel oftast har en interaktiv story, medans film matar/häller över en med händelser. Och därför bör focus ligga på skillnaden mellan spel och film när man sätter åldersgränser, annars skulle man lika gärna kunna använda samma gränser/metod för båda.

Jaja hoppas ni fick ut något av mitt flummande
kramar
Kavaljer Tisdag

2008-04-28 @ 19:06:11
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Fröken Lördag

är inte så insatt i vad de baserar film och spel åldersgränser på.
Men egentligen tycker jag nog att det ska vara lika åldersgräns om de handlar om samma sak och det gäller själva storyn.
Men är det grejer man "själv" ska göra (slå ner nån osv.) tycker jag nog att man kan sätta samma åldersgräns men med nån extra varning. typ.

Tror inte att folk som köper spel bryr sig särskillt mycket om åldersgränserna heller.
Tror det däremot att det kan skapa ett visst "tuffhetsstatus" hos yngre spelare (barn) som tycker det är extra coolt att spela spel med hög åldersgräns.
De mer avancerade/inbitna/äldre spelarna bryr sig nog inte.


kramkram
//Fröken Lördag

2008-04-28 @ 21:39:24
Postat av: Kapten Torsdag

Jag håller delvis med föregående talare (plural), men vill också påpeka att jag tycker många beslut som tas av "rating"-organisationer är lite väl extrema.

2008-04-28 @ 22:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0