En abbedissas bön.

Gud, du vet bättre än jag själv att jag åldras, att jag en dag kommer att bli gammal.

Hindra mig från att bli pratsjuk och rädda mig framför allt från vanföreställningen
att jag måste yttra mig om allting och vid alla tillfällen.

hBefria mig från lusten att blanda mig i alla människors angelägenheter.

Bevara mig från mångordighetens synd, giv mig vingar att snabbt nå fram till det väsentliga.

Skänk mig nåden att med takt och tålamod lyssna till andras bekymmer.

Men försegla mina läppar, om mina egna krämpor,
- de blir fler och fler och min lust att tala om dem blir starkare allt eftersom åren går.

Skänk mig den underbara insikten att det kan vara möjligt att jag har fel.

Gör mig lagom saktmodeig, jag vill inte bli ett helgon
- sådana kan stundom vara påfrestande att umgås med - men en sur gammal kvinna är ett djävulens mästerverk.

Gör mig hjälpsam, men inte beskäftig, omtänksam men inte despotisk.

När man har en så enorm livsvisdom som jag tycker man att den inte kommer alla tillgodo
- men du vet o Herre att jag gärna vill ha några vänner till slutet.


Önskar inte ni att vänskap var såhär äkta?
o
Vad är vänskap för er?


(jag tog med bilden för att den var fridfull och vacker)


Kommentarer
Postat av: Kavaljer Tisdag

Ricktigt bra vänner är de som får mig på bra humör när jag mår dåligt eller känner mig nere. Sådana som ger en energi och hjälper en när man känner att man behöver. Sådana personer är ricktigt bra vänner enligt mig.

2008-04-14 @ 22:06:58
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Fröken Lördag

vänskap är när man har människor omkring sig som man bryr sig om och som man är "nöjd"/tycker om med trotts deras fel och brister... och som är "nöjd"/tycker om en trotts ens egen fel och brister

2008-04-14 @ 22:12:09
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Nonie

Hej Fröken Söndag!
Vilken fantastisk dikt/bön.
Tänk så mycket lättare livet skulle vara om alla kunde ha en riktigt vänskaplig eftertanke, jag menar om man tänkte riktigt efter VARFÖR man säger och agerar som man gör!!
Jag tror att i det materiela samhälle som vi lever i kan det vara sunt att bara ta sig tid att leva lite extra med själen och verkligen lära känna den man själv är och också älska de runt omkrings sig fast man kan hitta motsättningar hos ALLA människor.
Mycket skönhet i själen och djupsinnligt av dig att ta upp denna fråga!
Nonie

2008-04-16 @ 12:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0