Segismåndag...

Anledningen till att denna veckas måndagsfråga är lite sen är att jag spenderat större delen av min måndag med att undvika saker som jag ska göra. Främst plugga till ett prov som jag har på fredag, men listan går långt vidare. Söka till universitet, söka jobb, skriva projektlogg eller plugga till ytterligare prov. Listan skenar lätt iväg. Jag har inte ens lyckats svara på lördagsfrågan (som visserligen var riktigt knivig).

Helt sonika blir dagens fråga: Vilken mytologisk figur (gud, hjälte eller skurk) tycker du bäst om? Motivera svar plox.

Jag är väldigt förtjust i Loke, från vår fornsvenska asatro, då denne är ett riktigt praktexemplar av arketypen Sigorion. Loke backstabbar både asar och jättar tills man inte vet vad som är vad längre. Annars finns ju alltid Judas om man vill ha mytologiska Sigorion.

Om någon har tid över så vill jag rekomendera: http://zeitgeistmovie.com

image161
(Bild på Loke och Idun av John Bauer)

Ha det bra. // Herr Måndag

Kommentarer
Postat av: Lekkit

Man tjafsar inte med Arianrhod. Då blir man tyngad!

2008-04-08 @ 01:14:53
URL: http://lekkit.blogg.se
Postat av: Tjaaaa

Vem jag tycker bäst om vet jag inte riktigt, men jag har alltid gillat poseidon då han är vattengud.

2008-04-08 @ 08:52:59
Postat av: Kavaljer Tisdag

Gaia moder jord.

Gaias ursprung har flera versioner. Enligt den mest populära versionen föddes Gaia (Jorden) ur Chaos, det urspungliga tomrummet, tillsammans med Aither (Luften), Pontos (Havet) och Uranos (Himlen). Alla himmelska gudar ska sedan ha varit avkommor från henne och Uranos, alla havsgudar var hennes och Pontos barn, giganterna var resultatet av hennes förbindelser med Tartaros (helvetets grop) och allt jordligt liv såsom människor härstammade från henne.

Liksom moder till allt liv, kan man vara häftigare?!

2008-04-08 @ 20:22:24
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Fröken Lördag

Jesus är/var ju inte helt fel... men om han räknas som mytologisk vet jag inte riktigt...
annars gillar jag Antika Greklands gudar.
Både Jesus och dessa gudar gillar jag för att de var inte bara var gudar (elelr vad de nu kan räknas som) utan för att de också var männskliga...

Annars är jag mycket förtjust i många gamla mytologiska "väsen", typ tomtar och troll och feer o.dyl... svenska sagor från slutet av 1800-talet till början av 1900-talet är underbara när de just har "tomtar och troll" temat...

kramkram
//Fröken Lördag

2008-04-08 @ 20:38:53
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Sunday

Den Egyptiska Guden; Re/Ra

Re(Ra) är längst till vänster om dem andra två figurerna.
(www.larshammaren.se/bilder/2cb_triad.jpeg)

Re skapades som ett stort skinande ägg ur ett kaos som kallades Nun. Bara genom att nämna dem vid namn gav han i sin tur upphov till luftens gud Shu, fuktighetens gudinna Tefnut,
jordens gud Geb och himlens gudinna Nut. Enligt den Heliopolitanska gudaläran ska släktförhållandet vidare ha varit sådant att Geb och Nut var barn till Shu och Tefnut. Geb och Nut ska alltså enligt denna lära ha hört till den tredje gudagenerationen. Detta hindrar emellertid inte att Nut sägs, som "daghimmel", vara mor till Re. De inbördes släktförhållandena blir på så sätt förvirrande och motsägelsefulla.

2008-04-08 @ 21:33:28
Postat av: Kapten Torsdag

Näcken.

2008-04-08 @ 22:23:36
Postat av: Kapten Torsdag

För han är häftig.

2008-04-08 @ 22:43:15
Postat av: Sunday

Filmen var jätte bra och man fattar vart dem vill komma. Jag tror bara mer.

Kram!

2008-04-08 @ 23:02:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0