Sparka tillbaka nu!!

Ett fittpenetrerande skalltrauma

(Det ni kommer att se nedan, då ni skrollar är bilder som är illustrerade av unga som råkat ut för våldtäkter samt små dikter.)

kvinna i badrum

tankarna du knullade sönder skav av stämbandet,
och inga öron hör mina ljudlösa ensamhetsskrik

(Ej skrivet av mig)

demon

Brutal ångest som sparkar sönder mentala revben som knullar min hjärna iväg knytnävslag som formar mitt ansikte och värdelösheten som rinner mörk ur min näsa att skrubba skrubba tills det blöder gör mig aldrig ren igen att svälta mig sönder får aldrig mig tom att skära sönder min hud tömmer mig inte på det han fyllde mig med men ändå skär jag mej till vanvett klöser sönder hugger dunkar och fortsätter det han startade jag kan inte glömma det gör för ont fortfarande det taktfasta gungandet blodsmaken i munnen jag är långt långt borta tänker det är bara en kropp det är inte jag stå ut

(Ej skrivet av mig)

Kvinna som får skuggan av någons hand kastad över bröstet

(Det jobbigaste är att inte kunna berätta för någon om Det...)

Fråga: Ska man höja straffet för våldtäktsmän?

högerklicka för att spara bilden högerklicka för att spara bilden 

Sparka Tillbaks Nu! är en kampanj mot sexualrelaterat våld som startades i november 2005.

Kampanjen riktas till såväl kvinnor som män och är politiskt och religiöst oberoende.

Det krävs inget medlemskap och det är kostnadsfritt att gå med i kampanjen eller nyttja de tjänster som tillhandahålles. Allt arbete sker för tillfället på ideell basis.

  • Dels att fungera som en mötesplats för utsatta människor och deras anhöriga där de kan utbyta tankar och idéer och ge varandra stöd. Samtidigt får dessa människor chansen att göra sina röster hörda på ett pedagogiskt och självläkande sätt. Om man t ex har blivit utsatt för en våldtäkt, har man kanske använt sig av skrivandet, konst, poesi, fotografi eller liknande som ett försök till självhjälp. Detta material tar vi emot och publicerar på hemsidan om så önskas. För många är det första gången de berättar om det som har hänt, första gången de får tala utan att bli avbrutna, vilket ofta upplevs som en enorm känsla av befrielse. Andra utsatta ser att de inte är ensamma.
  • Dels att påverka synen på människor som har blivit utsatta för sexualiserat våld och ge allmänheten mer empati och förståelse. Människan har blivit emotionellt avtrubbad, framförallt när det gäller sexualiserat våld. Vi reagerar inte längre på löpsedlarnas slagord eller de signaler som sänds ut runtomkring oss i samhället. Därför vill vi med denna kampanj låta offren själva träda fram och på sina egna sätt visa vad de har gått igenom. På så vis kan omgivningen inte blunda för den brutala sanning som ligger och jäser överallt. Det finns ett stort mörkertal när det gäller sexualiserat våld mot pojkar och män, och det ökande kvinnovåldet som släpar en förkastlig kvinnosyn efter sig ropar också på bot.
  • http://sparka-tillbaks.nu/


    När ni nu läser detta (om våldtäkter, dikter ser bilder m.m.) kan jag förstå att ni tycker detta är obehagligt och rent av vidrigt. Det är också det som är poängen med hela framförandet utav bilderna och de korta dikterna. Dem dikter jag använt och lagt upp har två unga kvinnor skrivit, som råkat ut för sexuellt övergrepp. Visst känns det äckligt att läsa detta? Att det finns sånna monster i vår värld. Jag trr att man är väldigt frisk, om man reagerar på det sättet som jag hoppats. Att bli rentutav äcklad. 

    BR
    Sunday


    Kram! Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Kapten Torsdag

Jag vet inte hur straffen ser ut idag så jag kan inte svara. Det största problemet är ju att så få våldtäktsmän döms. Ett svårt problem att lösa då det är svårt att bevisa detta brott.

2008-04-07 @ 08:35:27
Postat av: Herr Måndag

Visst är det en möjlighet men jag vill bara påpeka att det inte bara är män som våldtar kvinnor, det kan också vara tvärt om. Och att du får det att låta som att den här världen bara är kvinnornas har jag också lite svårt för vi är här tillsammans allihopa. Kan visserligen bara vara jag som tolkar fel men det är en känsla som jag får när jag läser ditt svar.

Visserligen en mycket aktuell fråga. Om du med våldtäktsman menar alla utövare av våltäkt svarar jag ja. Däremot blir jag mycket hellre våldtagen en gång än dödad en gång.

2008-04-07 @ 09:07:53
Postat av: Fröken Lördag

Ja, det behövs strängare straff. MEN, det som främst behövs förbättras är hur rättssystemet ser ut. En person som utsatts för våldtäckt ska inte behöva svara på frågor angående hennes/hans sexliv/kläder/utseende under rättegången. Det finns ingen som vill bli våldtagen, eftersom själva ordet "våldtäckt" innebär att påtvingat sex. Och i många fall så utsätts offret vid rättegången för frågor som antyder att offret själv egentligen ville det eller fick skylla sig själv.
Vad skulle du välja om du anmäler att du blivit våldtagen?
Att bli behandlad som skit under rättegången men att förövaren fick ett
hårtstraff eller bli "bra" behandlad (bli behandlad med respekt) och att förövaren blir dömd (men får ett mildare straff, liknande de vi har idag).
Jag skulle i alla fall välja det andra alternativet.

Men en sak som jag tycker är skum är att ekonomiska brottslingar oftast får grövre straff än våldsbrottslingar (dock inte mördare, men typ våldtäcksförövare, folk som misshandlat osv.)

kramkram
//Fröken Lördag

2008-04-07 @ 09:51:54
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Lekkit

Som någon tidigare påpekat ligger det största problemet i antalet våltäkter som faktiskt tar sig till rättegång, och sedan därifrån vidare på ett rättvist sätt. Sedan är det ju faktiskt så att det inte är helt ovanligt, snarare tvärt om, att förövaren känner offret sedan innan och är det en god vän till familjen kanske man inte vill anmäla om man vet att personen kommer få sitta i fängelse i ett och ett halvt år och dessutom bli kemiskt kastrerad. Straffen måste balanseras på ett vettigt sätt, men det är nästan omöjligt. Det som behövs är att kvinnor och män får lära sig att försvara sig själva mot förövare.

Men för att svara på frågan skulle jag säga att man inte ska skärpa straffen, utan göra det lättare att anmäla våldtäkt och lättare att få igenom en dom i de fallen.

Och för övrigt är det inte helt ovanligt med män som våldtar män, heller.

2008-04-07 @ 11:36:30
URL: http://lekkit.blogg.se
Postat av: Kavaljer Tisdag

Tjea jag känner 2st personer (kan vara någon mer som jag inte kommer ihåg) som har blivit våldtagna (en tjej och en kille, båda blivit våldtagna av män) och jag kan säga direkt att man märker att personerna har "ärrade" av händelserna. Men båda är väldigt levnads glada personer, men också mycket känsliga.
Man blir frustrerad över att vara så hjälplös när man hör om sådana saker från sina vänner, och man blir så arg på dessa gärningsmän.

Jag ska nog vara väldigt hård och säga att kemisk kastrering som straff för alla våldtäckter skulle vara en bra och enkel lösning. Men sen så är ju nästan varje fall unikt så min idé som straff lösning kanske inte är så bra ändå. Men som folk tidigare har sagt så tycker jag också att själva processen för anmälda våldtäckter behöver bli bättre. Sen hur straffet blir så vet jag inte. Psykvård och kastrering det är mina bästa förslag. Men då under en lång tid och inte bara sådär 3månader och sen kallar vi perosnen "frisk".

Av vad jag har fått uppleva (då endast kontackt med personer som blivit våldtagna) så tror jag att jag personligen skulle kunna komma över en våldtäckt, men som sagt den skulle säkert påverka mig enormt. Så mitt svar blir nog att jag skulle välja våldtäckt över döden.

2008-04-07 @ 22:27:49
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Nonie

OJ!
Detta var ett tufft och hårt inlägg, men ända tankvärt.
Alla i samhället kan inte leva ett fullt liv idag utan att faran konstant lurar runt hörnet. Det finns många som gått sönder som människor tack vare monster som utnyttjar och FÖRGÖR individer i sin närhet och i samhället. Det är sorgligt att se den utveckling som tagits i debbater som denna och att stadsmän faktiskt sänker straffen för sexförbrytare pga deras egen ålder eller den andledningen de finner skälig. Jag tycker frågan är bra men är alldeles för hårt uttryckt i språket som används, och tydligen skakade den om en hel del vilket faktiskt är bra! Kom bara ihåg att det inte är ni som våltagit varandra utan håll er till frågan och skippa person angreppen så ska ni se att eran blogg blir en succé. tack för en trevlig läsning!
Men skulle gärna se fler frågor med lite tygnd!!!

2008-04-08 @ 11:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0