Drömmar

Jag hade en jättehäftig dröm idag när jag sov middag. Jag har lite svårt att komma ihåg i vilken ordning händelserna ägde rum, men ungefär såhär:

1. Jesus och tre av hans (typ) kompisar är på Viking Line/Silja Line eller något liknande. De kollar på dansband och har allmänt trevligt.

2. De går iland på något konstigt ställe plötsligt får för sig att de ska korsfärsta Jesus och gör detta väldigt lättsinnigt "typ på skoj". Sedan förvandlas de tre kompisarna till dvärgar med djurhuvuden. En har krokodilhuvud, en har aphuvud och den tredje kommer jag inte ihåg men vi kan säga att det var häst.

3. Jesus förvandlas till ett träd som kan tala och som har ett huvud. "Kolla på mina mäktiga grenar", tror jag att han sa. Så fort han har sagt detta hoppar krokodildvärgen upp på en gren och hänger sig. Han hade uppfattat att det var detta som Jesusträdet ville att han skulle göra.

4. Det kommer en man som ser ut som Jesus fast som säger att han är gud. Han ljuger dock uppenbarligen för han är jätteklumpig, blir lätt skrämd och blir lätt arg, men han kör på "nej-men-alltså-det-var-meningen-att-snubbla-tekniken".

5. "Oj, sådär skulle han kanske inte ha gjort. Skrock skrock!" skrattar Failjesus angående krokodildvärgens självmord. Apdvärgen förvandlar sig för en sekund till en död Jesus med huvudet avhugget och Failjesus blir jätteskraj. "Du kan ju inte vara Gud om du blir rädd för det där" säger dvärgen. "Klart att jag inte blev rädd, jag bara låtsades!" säger Failjesus.

6. De går iväg och hamnar på något sätt på min sommarstugebrygga. I viken åker en skurkaktig typ runt i cirklar med en motorbåt och skrattar elakt. Han är uppenbarligen ond så Failjesus hoppar i vattnet, simmar fram och tar på något sätt kol på honom. På samma gång räddar han Maria Magdalena som den där skurkaktiga typen hade kidnappat (notera att jesus inte visste detta).

7. Allting förvandlas till en alternativ version av Jesus Christ Superstar som slutar med att Jesus och Maria går hand i hand mot solnedgången och blir kära.

Som ni märker så finns det en hel del hål i historien, men jag älskar den! Att komma ihåg drömmar är bland det roligaste jag vet. Värt att notera är ju att jag inte ens tror på Gud/Jesus vilket ger allting en extra twist!

Frågan är alltså:
Har du kommit ihåg några roliga/absurda drömmar? Berätta dem i så fall.

image101
Salvador Dalí, The Great Masturbator, 1929

Kommentarer
Postat av: Tjaaaa

En dröm jag kommer ihåg alldeles för väl är den där familjen Eggiman utnyttjade min hosta till att driva deras husplattor.

2008-01-24 @ 19:53:11
Postat av: Fröken Lördag

drömmer skumma drömmar hela tiden, just förtilfället kommer jag inte ihåg någon speciell. Men kan berätta vad jag drömde i natt (natten till idag).
Jag drömde att det var någon slags sammankomst hemma hos mig, släkten var där så jag antar att det handlade om någons födelsedag. I alla fall så berättar min kusin att hon är Gravid. Inget skumt med det, bortsett från att hon helt plötsligt har bytt pojkvän till någon som heter Markus och som ser ut som Effies pojkvän. Fast gammal, typ 30+.
Sen så är plötsligt dopfest. Alla ni från gruppen är där + en av mina gamla lärare.

Allmänt skum dröm.

kramkram
//Fröken Lördag

2008-01-24 @ 22:06:31
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: Herr Måndag

Jag har många småknasiga drömmar men ofta är de relativt ensidiga. Något absurt händer och sedan fortsätter det utan att varieras och utväcklas ur någon handlingssynpunkt.

Den småknasigadröm jag kom ihåg senast var en jakt scen. Den började på någon random knoferens som var helt irrelevant och sedan började jag jaga en flick. Jag sprang runt i en stor tom gallerialiknande byggnad (tänk en förstorad, färglös Cirkus Cirkör-lokal för de av er som varit där) och jagade Angela. Det var en slags kull-lek med en touch av matrix, lite sjuka hopp mellan diverse pelare, trappavsattser och väggar, lite flygande och en massa springande. Det var inte jobbigt på något sätt och jag var tvungen att utförra riktigt avancerade ninjamoves för att lyckas fånga henne. Är inte säker på om jag fångade henne eller inte men jag var väldigt nära åtskilliga gånger. Under jakten bytte Angela spontant skepnad till en flicka från min klass om än bara till vissa drag (detta hade inte heller någon relevans utan är bara en skum detalj). Drömmen slutade plötsligt och det spelade ingen riktig roll om jag fångade henne eller inte. Episkt värre.

Godnattkram.

2008-01-25 @ 00:21:11
Postat av: Tjaaaa

Okej, kan berätta om en inte så sjukt rolig men den senaste drömmen ja minns som jag har starkast minnen från...

Jag sitter på tunnelbanan som av någon anledning åker direkt från kärrtorp till bredäng. Det vet jag eftersom att jag i drömmen somnade o sen vaknade av att den sa: Nästa bredäng. Så jag klev av hursom helst. 'Vet inte varför men jag tar utan anledning en omväg hem. Möter en kille som stirrar glatt på mig. Jag utan att tänka först ler ett stort leende tillbaka. Jag vet eftersom att det är en dröm att gubben tänker: Oh, en snygg tjej som gillar mig, jag följer efter! Jag förstår då, eftersom att det är en dröm och ingenting är logiskt, att han vill våldta mig.
Så jag går hemmåt aningen raskare, och jag vänder mig inte om en enda gång. Men ja hör konstant en röst bakom mig. För er som har sett gröna milen så tillhör rösten Michael Clarke Duncan, han som är fången som har "Magiska krafter". Men iaf, han säger smått dumma saker som: Du kan inte gå på gräset o gena, det förstör blommorna!, vänta på mig, jag vill bara att du ska får det skönt!, Men flicka, sring inte iväg! Jag vill dig inget ont! ... Typ... Och sen så ändrar sig mannen... Från att han går bakom mig till att hans ansikte hamnar snett bakom på himlen, precis som bebisen i teletubies (vet inte hur det stavas men känns ovärt att ta reda på så det får stå som det vill...)Och då känns det plötsligt som om han inte längre försöker komma ikapp utan att han är på/vid/för nära/redan ikapp hela tiden. känslan är obehaglig och jag börjar springa. Han börjar skratta ett sjukt skratt. Inget konstigt igentligen, men det passar inte in i situationen... Som om han småskrattar över en kopp kaffe till en rolig historia. Men iaf... medans han skrattar ändras marken till slem. Och sen sitter jag helt fast utan att kunna röra mig. Sen så kommer mannen (om man kan kalla en mer känsla av att han närmar sig, fast han igentligen är ett huvud, för man.) närmare... Och typ där vaknar jag.
Tyckte igentligen inte att drömmen var otäck, men när ja vakna får jag den där känslan av att ha haft en... så ja vet inte vad man igentligen ska klassa den som. Men ja, en dröm var det iaf.

Men pussar o kramar på er alla!

2008-01-25 @ 00:50:43
Postat av: Herr Måndag

Vem är du och vad har du gjort med Tjaaaa?

Reveal thyself!

^^' Är egentligan bara lite nyfiken...

2008-01-25 @ 08:50:44
Postat av: Kapten Torsdag

Jag tror att det är Onsdag som råkade heta Tjaaa.

2008-01-25 @ 13:41:00
Postat av: Tjaaaa

Det tror jag också.

2008-01-25 @ 14:16:18
Postat av: Fröken onsdag

Det tror jag med, för en viss Tjaaaa har använt min dator till att kommentera! Och dessutom så ändrade jag namnet så jag vet inte varför den gjorde så!

/Fröken onsdag!

2008-01-25 @ 18:41:10
Postat av: Kapten Torsdag

Vilken VIDRIG dröm! Sluta vara så fullständigt VIDRIG!

2008-01-29 @ 18:24:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0