Sömn!!!

Hej på er alla!

Nu var det onsdag igen o min tur att ställa en fråga...

Eftersom att det ja tänkt på mycket dom senaste dagarna har handlat om sömn tänkte jag att ja skulle ställa en fråga angående det. Nu dom senaste dagarna har jag varit väldigt trött, jag har sovit lite och är så trött på dagarna att jag slummrar till hela tiden. Men sen på kvällarna när det är sovtajm så blir ja superduper pigg och så vägrar jag att somna. Inte så bra om man frågar mig att kroppen gör så...

Så min enkla fråga blir helt enkelt:

Varför blir det så? Varför blir man pigg när man ska sova?

image89

Bjuder på denna extremt vackra bild på de två äldre syskonen i Broochmann-familjen! =D

Kommentarer
Postat av: Kapten Torsdag

Lite drygt att komma med en fråga som faktiskt kräver vissa kunskaper... I detta fall i biologi. Jag kan mycket om acne, annars är min kunskap om den mänskliga kroppen väldigt klen. Jag kan alltså inte svara på denna fråga.

2008-01-17 @ 01:30:05
Postat av: Herr Måndag

Jag vill påstå att kroppen vill ta igen förlorad sömn när den kan. Du blir sjukt trött. Dock måste det finnas någon överlevnadsfunktion som gör att sömnbehovet sjuts upp till senare/säkrare tillfällen. Ungefär som med hunger. (Simon har inte ätit på ett tag, blir hungrig men har inte tid/möjlighet att äta och sedan går hungern över. I alla fall den bitande känslan i magen.)

Finns kanske något mycket bättre svar men jag gillar mitt. ^^ Kram på er.

2008-01-17 @ 12:15:05
Postat av: Fröken Onsdag

Absolut behövs inget "korrekt" svar! Menar mer: varför tror du...

2008-01-17 @ 14:48:54
Postat av: Kavaljer Tisdag

Moahaha mitt område!
Du blir pigg för att du antingen har gjort en vana att bli pigg efter vissa dagliga 'ritualer' (borsta tänderna kan vara ett exempel) eller att när du ska sova (med mening) så börjar en masssa förväntingar byggas upp för när du ska vakna att du blir pigg och uppspelt. Det är jag tror det ligger mer psykologist hos dig själv och därför går det att 'betinga' bort om du vill försöka på en viss psykologi metod. Googla eller fråga Lekkit han borde veta, om inte froüde älskar läraren har förstört resten av kursen än bara psykodynamiska.

2008-01-17 @ 20:33:18
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Tjaaaa

Sen när blev jag pigg?

2008-01-17 @ 23:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0