Torsdag igen, mina matroser!

Jag är, som några av er kanske vet, ganska konstintresserad så nu är det tamejfan dags att bringa in lite klass i Dagens Fråga! Frågan lyder:

Vem är din favoritkonstnär?
LÄNKA!


Personligen har jag nyligen fått upp ögonen för Gustav Klimt:


image90

image91

image92
(den här målningen föreställer föresten uppenbarligen Björn)

image93
Detta är hans kändaste, Kyssen 1908. Dock inte hans bästa enligt mig.

Det jag gillar med Klimt är också att det sägs att han var ett riktigt jävla pervo!

En annan favvo för mig är japanen Yoshitaka Amano...

..som gör bland annat såna här skithäftiga grejer:
image94

image95

Här är hans tolkning av Batman:
image96


Jag gillar även bland annat Dalí, Miró och såna grabbar, men jag tänkte att de var så kända att det vore tråkigt att fokusera på dem. Nu kanske mitt inlägg har blivit jättelångt på grund av alla vackra bilder, men det skiter jag i! Puss!

Kommentarer
Postat av: Fröken Lördag

Har alltid (väldigt länge) gillat John Bauer http://images.google.se/images?q=john+bauer&gbv=2&ndsp=20&svnum=10&hl=sv&start=0&sa=N
mest för att jag gilalr "stämmningen" i hans bilder. Har alltid gillat tomtar och troll, prinsessor och sagor... :P Så han är nog min favvo... tyvärr hittade jag inte min favvo bild när jag sökte efter den :(
det är i alla fall en bild för en saga som heter "Guldslottets lilla prinsessa".

annars hittar jag en massa mer eller mindre,
bariga "artister" på deviantart... värt att kolla in sidan om man har tråkigt^^

kramkram
//Fröken Lördag

2008-01-17 @ 22:21:38
URL: http://todaysquestion.blogg.se
Postat av: H

Jockum Nordström! Jag gillar hans figurer och hans dnf?grtsnw-gubbar .. Sen är han också intressant i sig ..

2008-01-17 @ 22:43:14
Postat av: Tjaaaa

Du vet redan vem min favoritkonstnär är.

2008-01-17 @ 23:24:36
Postat av: Kapten Torsdag

Men de vet inte de andra, Tjaaaa...

2008-01-17 @ 23:53:20
Postat av: Herr Måndag

Jag gillar Nakaba Higurashi ( http://nakaba-attic.jp/index2.html ) som gör artworket till Baten Kaitos-spelen. Episkt värre. En annan personlig favorit är Erik Blåsjö. Han ritar också riktigt bra men jag har, tyvärr inget att länka till.

Ha det bra. Stor kram till er alla.

2008-01-18 @ 10:21:06
Postat av: Sunday

Jag älskar en serietecknare och en san konstnär enligt mig. :P Kim w andersson. Han har fått mig att få en helt ny inblick i serier samt att jag själv börjat utväckla min konst och mina texter. (oftast då jag målar brukar jag utgå ifrån texter och ha texter till mina bilder, det hjälper mig att måla).
Hans teman som han går på är väldigt atteraherande i min mening och jag dras till dne typen av skapande.

http://www.kimwandersson.com/php/

2008-01-18 @ 23:33:49
Postat av: DetÄrJagSomÄrBögen

KLIMT :D:D:D:D min FAVVO!!!!!

2008-01-20 @ 18:03:01
URL: http://facebook.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0