Försenad Lördag

Hemskt Ledsen att lördagsfrågan är försenad. Hade tyvärr inte tillgång till en internetuppkoppling  igår.

Men igår var det alltså Midsommardagen.
Som alla nog vet är det ganska mycket mysktiska saker sägs pågå under midsommar helgen.
Fram för allt när det gäller drömmar.
Jag tror att alla känner till det där om att plocka 7 sorters blommor och lägga under huvudkudden för att drömma om den man senare ska gifta sig med. (Finn även en mer utvecklad varient då man ska plocka sju sorters blommor ifrån sju olika hagar (en ifrån varje hage) och då också hoppa över sju stycken gärdsgårdar. Och allt detta under total tystnad.)
Ni har väl sett "Barnen i Bullerbyn" :P....
Jag har aldrig testat (och inte gift mig heller för den delen) så jag kan inte säga att det funkar... men man vet ju aldrig.

Min fråga den här veckan blir en fråga jag själv inte har något svar på.
-Varifrån tror ni den här myten/traditionen kommer ifrån. Varför började man helt enkelt göra så här?





Jag vet att talet sju alltid har varit ett speciellt och mystiskt tal. Och att midsommarnatten har ansetts ännu mer speciell och mystiskt (den kortaste natten på året m.m. m.m.)
Men tyvärr är min hjärna för seg för att koppla ihop allt och komma på VARFÖR man började med att plocka blommor och lägga under huvudkudden.





kramkram
//Fröken Lördag

Kommentarer
Postat av: Lekkit

Jag tror att det var någon gubbe eller gumma som hade väldigt roligt åt att lura barnen att göra dumma saker.

2008-06-24 @ 12:36:32
URL: http://lekkit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0