Lördag

Häromdagen hade jag ett intressant samtal angående fördomar.

Vi kom väl egntligen inte fram till något annat mer än att alla människor faktisk har en del fördomar mot våra medmänniskor. Genast efter det påpekandet/påståendet kommer självklart frågan om Varför vi har fördomar?
Är det på grund av våran inbyggda räddsla för det okända eller är det helt enkelt latheten att vi förlitar oss på vad folk säger, att vi själv inte orkar ta reda på hur det egentliget ligger till?
Eller är det helt enkelt på grund av okunskap? 
Och vilken fördom är den vanligaste i vårat samhälle?
Vilka fördomar har vi?
... Och vad räknas som fördom?





Egentligen skulle jag helst bara vilja uppmana till allmän diskussion angående just fördomar, men eftersom det är meningen att det ska komma en fråga varje dag så kommer här min fråga (men utveckla gärna svaret en del^^ *pikpik*)

-Vilken fördom möts du (som person) oftast av?

Jag möts indirekt oftast av fördomen att eftersom jag går den linjen jag går så ska jag inte vilja läsa teori ämnen / vara helt dum i huvudet när det komemr till sådana ämen.
Det irriterar mig en del. En hel del.
Speciellt eftersom det är skolan som står för det genom att det är extremt krångligt att läsa extra kurser eller vilja läsa (någorlunda baskurser) som inte finns på skolan.
Men that's life I guess... 
 


kramkram o ha det bäst!
//Fröken Lördag

Kommentarer
Postat av: Herr Måndag

Jag tror att vilt främmande människor kan tro att jag är tuffare och farligare än jag i själva verket är...



Jag bhar lite svårt att svara på frågan ordentligt då jag inte vet hur folk ser på mig och jag inte tror att någon främling berättat om dess första intryck av mig. Svårt.



Dessutom är det ju svårt att veta vem någon egentligen är då Lekkit och Tjaaaa bland andra håller på och förvränger verkligheten för deras eget nöje...

2008-06-14 @ 22:31:09
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag kan faktis inte komma på så mycket fördommar som jag faktis blir bemött av. Jo en eftersom jag dansar balett så "borde" jag vara bög. Vilket stämmer ju på mig men som jag förut försökt motarbeta (alltså fördommen). Men det har just nu bilvit lite ironiskt nu när jag är outad som bög att försöka säga att även om man dansar balett så behöver man inte vara bög. Det blir lite lätt dubbelmoral eller något liknande.



Annars kommer jag inte på nu några fördommar jag bemöts av. Även om jag känner själv att jag kan ofta ha en massor. Men jag vet också mycket att jag har just de fördommarna så jag brukar vara rätt öppen på att bryta dem när det väl kommer upp på tal.

2008-06-16 @ 00:10:40
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Kapten Torsdag

Jo, jag brukar ju kallas för moderat-pojken, och det är ju faktiskt en fördom som verkligen inte stämmer. Smått irriterande är det. :P

2008-06-17 @ 00:37:08
URL: http://todaysquestion.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fördomar, inget som berör mig. oviktigt i mitt liv.

Bli avundsjuka... ;)

2008-06-30 @ 14:08:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0