Surprise!

Idag blev det en söndagsfråga! Egentligen är det Herr Måndag som funderar på att försöka byta frågedag med Sunday. Eventuellt skulle denna fråga kunna ställas som relativ ersättning för att ni inte fick någon fråga i måndags. Fail, jag vet, men jag hade mina anledningar.
Jag vet inte hur många av er som uppmärksammat den eventuella lagändringen som talas om med namnet FRA (Försvarets Radioanstalt om jag inte missminner mig), men det är i alla fall den som dagens fråga ska handla om. På http://sv.wikipedia.org/wiki/FRA-lagen finns information om lagen som kanske röstas igenom nu på tisdag.
Lagen innefattar avlyssning av telefonsamtal och dokumentering av internetaktiviteter (i alla fall mail) till och från utlandet. Syftet med lagen är givetvis att försöka stoppa terrorism. Vad tycker ni om det här?

Anser du att lagen bör träda i kraft? Motivera ditt svar.

Karin Boye skrev en bok som skildrade ett liknande fenomen redan på 1920-talet.

Personligen är jag emot FRA-lagen. Vilket yttre hot är det som politikerna känner till som inte vi fått information om? Jag vet att lagen ska vara till för att skydda oss men jag anser att frihet och demokrati är väldigt mycket viktigare. Det finns gott om mardrömmsscenarier med en allseende storebrorsstat. "Kallocain", "1984" och "V för vendetta" är några bra exempel. Det är alldeles för stor risk att informationen läcker ut för min smak. Det vore en sak om jag litade på övermakten men det gör jag tyvärr inte. Idén om att övervaka all kabelburen trafik känns bara som det första steget i fel riktning. Jag kan inte vara ensam om att tycka att övervakningslagar går helt emot den demokrati som vi ska sägas skydda till varje pris.

Jag tror att det är sådana förhållanden som lagen eventuellt kan skapa som är en utav rötterna till terrorismen. Vadå fel lösning?

Hoppas att ni svarar ärligt och tänker lite på hur ni vill att erat samhälle ska se ut.

MvH // Herr Måndag (som inte bangar på att bli Herr Söndag)

Kommentarer
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag håller med dig "Herr Mån/Söndag" att det känns lite som att man kommer skapa mer "anledningar" för terrorism än vad man kommer motverka. Jag tror just nu (ikväll, kanske byter åsikt tills imorn det vet jag aldrig) att man kommer "skada" fler personer av att ha ett sådant system än vad man kommer kunna rädda. Ok jag vet att det är stor skillnad på en skada från en terrorist attack och att ens personliga integritet bryts.

Med tanke på "1984" eller något liknande så känns det som jag heller står kvar och "står ut" med terrorismen än att närma mig ett sammhället där allt är styrt och kontrolerat av en makt bara för en "ideal" som kanske inte delas av alla människor.

2008-06-15 @ 23:59:22
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Kapten Torsdag

Jag är emot, men orkar inte skriva en avhandling om varför.

2008-06-17 @ 00:38:15
URL: http://todaysquestion.blogg.se/
Postat av: Herr Måndag

Nu ska länken till wikipediasidan fungera. Jag hade vist ett / för mycket i adressen. My bad.

2008-06-18 @ 17:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0