Tills vidare.

Godafton. Ikväll kommer jag att ställa en fråga i väntan på att eventuellt få något svar från Sunday. Dagens fråga blir ett moraldilemma från filmen Priest.

En präst sitter och lyssnar på skolbarn (ca 12 år) som biktar sig och får då höra att en flicka blir utsatt för övergrepp från sin far. Han har strikt tystnadsplikt och flickan vägrar själv tala om det hela för sin eller någon annan vuxen. Prästen ser hur flickan mås sämre och sämre på grund av övergreppen och uppmanar gång på gång flickan att berätta för någon vuxen. Flickan vägrar.

Vad ska prästen göra?

Jag väntar in era svar och bifogar sedan mitt. Delvis för att jag är sjukt trött och delvis för att jag inte vill influera er för mycket. Jag har inte sett klart filmen och kommer inte ihåg vad prästen faktiskt gör (om jag någonsin fick reda på det). Dem av er som sett filmen kan bortse från filmens handling och säga vad ni skulle ha gjort i prästens ställe.



(Fråga # 2: Är det ok att jag byter dag med dig Sunday?)

Ha det riktigt bra och njut av eventuell ledighet.
MvH // Herr Måndag/Söndag

Kommentarer
Postat av: Kapten Torsdag

Grejen är ju att om man är präst så tror man antagligen på gud, och då ser man nog tystnadsplikten som en religiös grej. Jag, däremot, är nog lite mer åt det konsekvensetiska hållet och skulle därför antagligen försöka göra något åt saken.

2008-06-17 @ 00:41:48
URL: http://todaysquestion.blogg.se/
Postat av: Lekkit

Enligt din beskrivning har han ju redan brutit tystnadspliten. Men i vilket fall som helst tycker jag att han ska göra det som känns bäst för honom. Något jag känner att jag inte kan svara på.

2008-06-17 @ 01:30:51
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Herr Måndag/Söndag

@ Lekkit



Nej han har inte brytit emot tystnadsplikten då han bara har talat med flickan i fråga och det oftast i biktbåset. Tystnadsplikt innebär att man inte får läcka personlig information, inte att man inte får prata om det alls.

2008-06-17 @ 13:19:24
Postat av: ebba

såklart såklart såklart ska han anmäla, trots att flickan inte vill. det är ju ett barn!

2008-06-17 @ 16:35:29
URL: http://mattdamon.blogg.se/
Postat av: Kavaljer Tisdag

Fast vi pratar religion här och jag som inte alltid känner att jag är den mest religiösa personen som finns så skulle jag nog ändå (om jag var präst och hade en stor tro och tillit till dess regler) så skulle jag hålla tyst, be och hoppas på att flickan gör det själv. Skulle det vara bara just jag nu här, så tror jag mer på att jag skulle anmäla, även om jag bryter mot en tystnadsplikt.

2008-06-19 @ 00:16:49
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Fröken Lördag

anmäla.

Har dessutom för mig att prästers tysnadsplikt gäller allt utom när det kommer till brott då de ska kunna anmäla, efter egen bedömning.

Alltså tror jag inte att en präst som får reda på av någon att han/hon har rånat en bank men inte anmäler blir medskyldig eller hur man nu kan kalla det. Men att prästen "får" anmäla om han/hon känner att det är rätt.

2008-06-19 @ 08:51:35
Postat av: Herr Måndag/Söndag

@ Fröken Lördag



Nej, präster får inte anmäla olagliga gärningar. Så här säger Wikipedia.org om saken:



"Bikt (lågtyska bîcht(e) ’bekännelse’) är en individuell syndabekännelse inför en präst med åtföljande tillsägande av syndaförlåtelse, avlösning. Prästen är ålagd absolut tystnadsplikt vad gäller det som sägs under bikt eller själavårdande samtal. Det innebär ett undantag från vittnesskyldigheten i domstol.



Bikten räknas i den romersk-katolska och den ortodoxa kyrkan som en del av botens sakrament, men den förekommer även i reformatoriska kyrkor. I Svenska kyrkan benämndes tidigare bikten enskilt skriftermål men står idag benämnd som bikt i Svenska kyrkans kyrkoordning och kyrkohandbok. I Svenska kyrkans ordning är bikten inte ett sakrament.



För den egna samvetsprövningen före bikten finns det biktböcker, så kallade biktspeglar, ibland i frågeform. Framställningen i de kortfattade biktböckerna bygger på olika tidigare utformningar under de gångna århundradena. I de ortodoxa kyrkorna är bikten ofta kort och formell, ibland i frågeform, men kan kompletteras med själavårdande samtal.



Bikten efterföljs inom de flesta kristna traditioner av ett själavårdande samtal där prästen kan ge råd, uppmuntran och förmaningar, i vissa traditioner benämnt som botgärningar."





Man ska kunna berätta allt för gud och om prästerna fick avslöja vad de hört i bikten skulle folk sluta att bikta sig. Prästers tystnadsplikt är således mycket viktig för att upprätthålla folkets förtroende för kristendomen och kanske rent utav gud själv.

2008-06-19 @ 13:18:49
Postat av: Tjaaaa

Sen vill jag fylla i här att om det inträffade i Sverige så har prästen en skyldighet enligt svensk lag att anmäla. Han skulle själv varit kriminell om han inte anmält.

2008-06-24 @ 09:29:49
Postat av: Lekkit

@Herr Måndag/Söndag: Missförstod din formulering. Fick uppfattningen av att det kommit fram att en flicka mått dåligt. Efter det hade han konfronterat flickan. Ett scenario som inte är det enda med din formulering.



@Tjaaaa: Verkligen inte.



Absolut tystnadsplikt är den typ av tystnadsplikt som iakttas av präster och därmed jämbördiga befattningshavare. Till skillnad från den tystnadsplikt som till exempel sjukvårdspersonal har kan (enligt den kristna religionen) ingen jordisk domstol lyfta prästens tystnadsplikt. Biktens hemlighet är evig. Detta gäller för den protestantiska, ortodoxa och den katolska kyrkan. Tystnadsplikten för präster och dylika är så stark och aktad att en svensk domstol ej kan kalla en präst eller dylik som vittne gällande det prästen erfarit under bikt eller enskilt själavårdssamtal.

2008-06-25 @ 12:05:11
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vill bara säga att det är skillnad på protestanstism och katolsk-krsiten tro. detta är katoslk tro och det förekommer inte i Sverige på samma sätt som i andra länder t.es. Italien där det är "huvud" religionen.



jag tycker ni ska tänka på detta. Vad är okejsex? t.ex. Är det okej för en pappa till en dotter att föra in sin penis i hennes slida. NEJ! Detta, om det hade hänt i Sverige, så hade flickan fått hjälp av kyrkan och pappan hade fåttt stått för sitt sjuka beteende.

2008-06-30 @ 13:58:10
Postat av: Herr Måndag/Söndag

@ (ingenting)



En präst FÅR som jag och Lekkit påpekat inte berätta någonting om det som denne hört i bikt. Detta gäller för alla kristna förgreningar och även i Sverige. Prästen kan ju givetvis bryta mot detta men det är ingen liten skitsak. Han skulle med största sannolikhet bli av med sitt jobb. Minst. Jag håller helhjärtat med om att det är sjukt (och) fel för en förälder att våldföra sig på sitt barn men det är också fel att bryta sin absoluta tystnadsplikt. Det är meningen att detta ska vara ett val mellan pest och kolera. Det är et som kallas ett dilemma.



Jag kan dock se var din ståndpunkt är och är glad att du egagerar dig i min fråga.

2008-06-30 @ 21:41:26
Postat av: Anonym

lol

2008-07-09 @ 02:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0