Reklam, bra eller dåligt?

Hej allihop,
nu på torsdag 15/5 (kl 19.00), fredag 16/5 (kl 19.00) och lördag 17/5 (kl. 14.00)  har jag föreställningar med skolan. Tips är att  komma på fredagen, eftersom det är då jag dansar som mest då dansar jag som mest. Platsen är Söder Mälarstrand 39, Gamla Münchenbryggeriet, Stockholm. Biljetter går att köpa imorn onsdag kl 18-19.30 (samma plats som föreställningarna), 40kr för folk under 18 och 100kr för 18+. Det går också att köpa 1h innan föreställningen börjar (dvs. om det då finns några platser över) men för vara mer säker att man får en plats då så bör man vara där 30 min innan dess. Ex. föreställning vid 19.00, var då där utanför biljettkassan 17.30. Det går också att boka biljetter på http://kungligasvenskabalettskolan-se.backupnow.se/phpmyticket/
men då är det bäst att köpa ut dem imorn onsdag kl 18-19.30, annars kanske de säljs bort timmen innan företällningen.

Nu över till dagens fråga!

Vad tycker du om reklam?
(Bra för samhället? irriterande i tv? skadligt för små barn? informationskälla?)
 
Vad finns det för sidor med reklam?
(Bra eller dåligt?)



Kommentarer
Postat av: Fröken Lördag

Oftast blir jag mest irrriterad på reklam (som avbryter tv-prgram, är allmänt löjliga/dåliga osv.), men det gör också att man uppskattar en bra reklam så mycket mer när den väl dyker upp (typ delikato reklamerna "det är OK att småäta" och Ica reklamen).





Jag förstår att det finns reklam eftersom företagen tjänar pengar på det (och pengar verkar funka i vårat sammhälle) och så.

Och som sagt viss reklam är OK.

Det som är jobbigast är när den finns överallt (Som i USA där Ronald McDonald har ett Barnprogram på tv) eller när den står för "dåliga"/oetiska värderingar eller ljuger om en produkt.



Grejen med det där att "reklam skadar våra barn" är att många föräldrar (och andra) har hakat upp sig ganska mycket på reklamen som vi ser och lägger märke till, typ affischer o.dyl.

men den reklam som påverkar oss mest är den dolda reklamen som produktplacering m.m. framförallt barn blir mycket påverkade av sådant eftersom de lägger märke till vad den och den superhjälten på TV dricker för läsk eller vilket märka den och den kändisen har på sig. Men även vi blir påverkade av vad som visas runt om oss (vilket är rätt självklart eftersom företagen forstätter med det), men de äldre åldersgrupperna blir nog oftare mer påverkade av saker som tex. våra kompisar och folk på stan säger.

Reklam till barn ska gärna synas överallt och visas på tv gång på gång på gång. Medan reklam som riktar sig till tonåringar och vuxna hellre ska synas lite färre gånger men då oftare i ett mer genomtänkt sammanhang.

Ofta döljs reklam till vuxna också bakom ett uppvisande av information om extrapriser, nya produketer osv, medan reklam till barn helst ska vara "oh, den här är såååå kul" "älskar inte du också din nya blablabla". "Rakt på sak" helt enkelt ;P



sådär. lite avskrivning om reklam från min sida.

btw, testa att nästa gång du tittar på nåt program på tv tänka efter vad för reklamer som går i pausen, ofta kan man lista ut/se vilken målgrupp programmet riktar sig till.

I reklampauserna i "Fixa hemma program" är det ofta målarfärg, vitvaror, byggfirmor o.dyl.

I reseprgram ofta resebyråer, vaccinationsgrejor m.m.

I modeprogram smink, kläder osv...



kramkram

//FRöken Lördag

2008-05-14 @ 17:48:39
Postat av: Herr Måndag

Jag kan tycka om reklam när jag upplever att den är genomtänkt och gärna humoristisk.



Däremot är det nästan alltid störande med reklampauser i en film. Inte minst för att de alltid (med få undantag) kommer in på jobbiga ställen och dödar filmflödet totalt.



Jag gillar dock radioreklam då den enligt mig oftast är mycket trevligare att lyssna på än mycket av den musik som brukar spelas. radioreklamer brukar också vara riktigt roliga. ^^

2008-05-15 @ 09:36:07
Postat av: Kapten Torsdag



Menu not found for login.error in cfc.menu.MenuPublic



Could not log in to your account.





//Alltså ingen fråga idag, torsdag.

2008-05-16 @ 00:24:56
Postat av: Kapten Torsdag

Jag ska nog kunna komma på fredag, föresten.



Reklam är i de flesta fall ganska sämst.

2008-05-16 @ 00:27:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0