Hjältar

God [infoga gällande del av dygnet] på dig. Söndagens fråga ska handla om hjältar. Häftiga hjältar. Definitionen av en hjälte kan vara ganska vag men enligt mig är det en person som gör något heroiskt. Personen ifråga behöver inte vara "god" utan bara göra någonting som klassas som gott. Du är givetvis fri att ha din egen definition av en hjälte och svara på frågan därefter.

Vem(/vilken karaktär) är den tuffaste/häftigaste hjälten du vet? Berätta gärna vilken berättelse den kommer ifrån.

Själv har jag en förkärlek för lite mer tveksamma hjältar såsom antihjälten Dream ur Neil Gaimans Sandman


En annan klar favorit hos mig är Griffith från Miura Kentaros Berserk.


Ha! Två bilder. Nu blev du allt bra förvånad va?

Om du orkar motivera varför din hjälte är så häftig så gör gärna det. Själv orkar jag inte göra det just nu.

// Herr Söndag

Kommentarer
Postat av: Magisterfredag

Hercules och Aladdin från disney!



Hercules för att han har den svängigaste låten som hyllar honom och Aladdin för att jag ramlade in i Peter Jöback på tunnelbanan i somras!

2008-11-16 @ 23:48:35
Postat av: Herr Söndag

Var vänlig och ta inte det här personligt men... FRÅN DISNEY?!?! Det är ju bra om du gillar hjältarna från disneys tolkningar av orginalhistorierna men jag hoppas verkligen att du (och alla andra också för den delen) vet varifrån de kommer från början (och att de är väldigt häftiga i dessa orginalsagor).



Nu blev nog det här lite argare än jag hade avsett. Jag ber om ursäkt för det men låter det stå kvar ändå.

2008-11-17 @ 13:13:38
Postat av: Teh Axelius

Reinhard von Lohengramm, Siegried Kircheis och Walter von Schenkopp från Legend of the Galactic Heroes.



Reinhard för att han inte vill stå passiv i ett förtryckande aristokratiskt samhälle, utan kämpar för en reform. (Och för att han leder en flotta på 100,000 slagskepp och har dödat en kille med en istapp)



Kircheis för att han bevisar att sann vänskap och lojalitet inte vet några gränser.



Walter för att han är stencool, samt att han tog risken att fly från sitt hemland för att slåss mot förtrycket.



Sen kan man visserligen lägga till större delen av resten av persongalleriet i Legend of the Galactic Heroes också, men då skulle det bli för mycket.

2008-11-17 @ 14:58:41
URL: http://axelius.webblogg.se/
Postat av: Fröken Lördag

Herr Söndag = ang. Magister Fredags svar så är det ju Disney hjältarna han gillar då han gillar dem pga. hur disney har framställt dem/kopplat ihop dem med låt och röstskådis, inte de "riktiga" hjältarna :P



Själv är mitt förstunden självklara val (då jag precis har läst ut sista boken och bara vill ha mer/måste läsa om alla böcker i serien) Shiegeru Otori.

Mest för att han är en männsika som lyckas förändra världen på det sättet han vill förändra den på och för att han inte ger upp.





kramkram

//Fröken Lördag

2008-11-17 @ 17:09:43
Postat av: Mr. Måndag

Monket D. Ruffy från One Piece är en av mina favoriter

Sensmoralen med Ruffy är att så länge du har en god vilja och ett gott hjärta klarar du av allt. Det är just denna galna sensmoral som gjort att jag fortsatt läsa One Piece. Ruffy och hans piratklan kunde ha dött hundra gånger om, om de inte hade haft en stark vilja och omtanke om sina kamrater och andra människor (eller sjökor, sjöbullar, fiskmän m.f m.f)

2008-11-17 @ 19:03:57
Postat av: Jedipojken

Här är en till från One Piece, Lolonoa zoro(tror det stavas så) han är bara så sjukt cool och han är manlig som sten. skär upp sin egen mage för att visa att han kan spöa folk fastän han är skadad. Han tar alltid sjukt mycket stryk men ändå så står han fast och coolar sig.och så slåss han med tre svierd)

2008-11-17 @ 19:51:59
Postat av: Kavaljer Tisdag

Typ alla superhjältar från den tecknade serien "Tic". Speciellt en av de som blir tränad till att bli superhjälte av Tic själv. Hon som har som slagord "Jag gillar Ekorrar!" och är allmänt skiit nervös.

2008-11-17 @ 22:44:23
URL: http://todaysquestion.blogg.se/
Postat av: Lekkit

Prinsen från Prince of Perisa. Gång på gång trotsar han faror, öden och vesirer. Han springer huvudstupa in i faror utan att tänka efter innan. Han svingar sitt svärd och får en prinsessa i slutet. Det kan knappast bli bättre. Dessutom klarar han av att hoppa runt som en tok och häva sig upp och ner utan problem trots att han har en kedja med slipade eggar på sig djupt fastskuren i armen.

2008-11-18 @ 09:14:22
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Magisterfredag

haha, jag har koll på de riktiga sagorna. Men när jag var liten var Aladdin en hjälte för mig, och då tänkte jag på Peter Jöbacks version xD



Nuförtiden har jag kommit på mig själv att beundra människor inom teatervärlden. Just nu är Elin Klinga min stora idol. Hennes röst är helt fantastisk

2008-11-18 @ 15:41:31
Postat av: Tjaaaa

Faith från Mirrors Edge. Hon är bäst och awesome och bäst.

2008-11-18 @ 20:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0