Receptsamling?

Hejsan allihopa!
Har ni någon gång funderat på vad ska jag äta idag?
Det finns nog många på den här planeten som uppskattar ett gott mål mat.
Men om en inte kan komma på vad en ska laga, kan det ju vara bra att få lite tips!
Själv är jag en stor grönsaksdiggare. Morötter eller paprika, de finns ALLTID på
min meny. Fulla av vitaminer bägge två, och morötter passar dessutom alldeles utmärkt
som ett mindre mellanmål, fulla av kolhydrater som de är.
Om det är något jag tycker att alla, bortsett från diverse allergiker, borde prova så är det
den indiska linsgrytan Dahl! Underbart gott att äta med helt vanligt kokt ris.

Finns det en maträtt du skulle vilja rekommendera?
Skriv upp den vettja!


Kommentarer
Postat av: Jedipojken

Dom flesta grytor med ris till är dom bästa maträtterna. speciellt ris, ris är hur attans gott som helst

2008-11-17 @ 19:53:54
Postat av: Kavaljer Tisdag

Ungsbakadlax med pressad potatis och grädd, dill och purjolök-sås. Skiiiiit enkelt att göra och otroligt gott. Rekomenderar starkt, speciellt till Herr Söndag

2008-11-17 @ 21:09:27
URL: http://todaysquestion.blogg.se/
Postat av: Teh Axelius

Grön/Röd currykyckling och Stir-fried chicken with garlic and pepper är två personliga favoriter.



Båda kräver kycklingfilé i önskad kvantitet samt lite fisksås (typ anjovisextrakt eller sånt, soya funkar som substitut om det krisar), sedan så kräver den första endast currypasta (ha ALLTID en liten burk i kylen) och en burk med cocosmjölk. Sedan finns det två tillvägagångssätt. Antingen steker du först upp allt kött (och vad du nu annars ska ha i för vegetabiler om du skulle känna så) och häller sedan i och blandar till cocosmjölken och currypastan.

Personligen föredrar jag dock att först värma upp lite av currypastan i en djup (beror på hur mycket jag gör) stekpanna. När det blivit någorlunda varmt klickar jag i en eller två tsk currypasta, lite pressad citron, fisksås och ev. en gnutta socker. Kycklingen läggs i, förslagsvis skuren i mindre bitar för kortare tillagningstid. Låt puttra tills kycklingen är klar.



Den andra är på sätt och vis simplare, det som behövs utöver fisksås och kyckling är olja (jag brukar använda sesam om jag vill lyxa till), vitlök (obestämd kvantitet, mer desstå bättre) och chillipeppar (ungefär en hel).

Skär allt skärbart i mindre bitar/strimlor. Värm upp olja, släng i kyckling, följt av vitlök och chili. Släng några droppar fisksås för sälta. Stek tills klar (tar typ en kvart).



Ät med valfritt tillbehör, ris är bäst, men pasta funkar utmärkt.

2008-11-17 @ 21:10:10
URL: http://axelius.webblogg.se/
Postat av: Herr Söndag

Min egen "röda fullmåne". En omelett där vattnet är utbytt mot paserade tomater och kryddas med rikligt med timjan, lite oregano och salt. Stek gärna omeletten med lök och paprika. Till det rekomenderar jag ris och linser kokade tillsammans. Vad sås beträffar så anser en mix av Thai Sweet Chilli-sås och gräddfil, överlägsen till maten ifråga.

2008-11-18 @ 08:33:32
Postat av: Lekkit

Pasta carbonara, Lekkit style. :D



För övrigt är morötter rotrfukt och paprika "vanlig" frukt. Även om du inte sa rakt ut att de var grönsaker. ;)

2008-11-18 @ 09:20:07
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Magisterfredag

Allt som pappa lagar!

Man undviker min mammas mat så gott man kan även fast hon ibland har sina ljusa studer hon med.

2008-11-18 @ 15:54:46
Postat av: Fröken Lördag

Tandoori kyckling.

Köp tandooripasta på burk i närmaste coop/vi/ica/annan livsmedelsaffär.

Skiva kycklingfiléer i lagom stora bitar, och lägg dessa i en ugnsform.

Blanda ut typ halva burken med pasta tillsammans med typ en halv deciliter matolja och lika mycket vatten.

Häll blandningen över kycklingen och låt stå nån timme (helst över dagen).

In i ugnen med det tills kycklingen är genomstekt (viktigt!!!).



Serveras med Skivad banan, Green Peace (gröna ärtor), matlagningsyoghurt, jordnötter och ris.



mumsmums!



annars är pannkakor alltid gott, och fiskgrytor, och yoghurt med musli...





kram!



2008-11-18 @ 18:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0