Lördag på en Lördag

Smaskade precis i mig lite hemmagjord glass,  tredje glassort som jag någonsin gjort. Och den var troligtvis den godaste också.
Vitchokladparfait i botten och Hallonparfait med marshmallows ovanpå.
Mums mums!

Allt detta glassande förekommer helt enkelt därför att jag äntligen har bestämt mig för vad jag ska ha som avslutande Projektarbete i skolan i år, nämligen just Glass

Så...
nån sorts glass som är extra god? sorbet, mjukglass, kulfi, gräddglass?
Vinner choklad och vanilj i längden?
Konstigaste smaken du smakat på glass?
Äckligaste glassen?
Vilket märke gör den absolut godaste glassen?
Är glass bara gott på sommaren?
Skilljer sig dina och dina barn/föräldrar/mor- farföräldras favvo glass åt? eller går favoritglassen i familjen?
hur ska glass ätas? på pinne? med chokladsås? marängswiss? "naturell"? glace au four?

m.m. m.m.


Själv föredrar jag nog gräddglass. Riktigt god chokladglass är svårt att slå.
Godaste märket måste jag nog vara lite "main stream" och säga Ben and Jerry's.... mumsigt värre!
Bästa glasstället är nog ett ställe som jag kommer aldrig ihåg vad det heter, men som ligger vid fridhemsplans tunnelbana.
Deras chokladglass och haselnötsglass kan man döda för. nästan.

Lite lätt brainstorming om glass alltså!





Kramkram
//Fröken Lördag


Kommentarer
Postat av: Lekkit

Har inte så jättebra koll på glass. Vet att jag gillar Magnum Strawberry White. Annars är ju mjukglass gott. Och Lejonet och Björnen är ett fint märke.



Den värsta glassen måste nästan ändå vara tomatsorbet med kaviar. Annars har jag för mig att jag inte gillade pappas champagnesorbet. Den var inte helt lyckad rent glasstekniskt har jag för mig.

2008-09-27 @ 21:28:32
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Magisterfredag

Calippo lime var länge en favorit - isglass är helt enkelt vansinnigt gott.



Glass kan absolut ätas hela året men på vintern så ska det vara inomhus med varm sylt!



Glassaffären vid fridhemsplan är underbar, citronglassen säger jag bara!



Tiramiso har jag väldigt svårt för. Det är fortfarande lite för många vuxenpoäng för min smak :)

2008-09-28 @ 01:28:35
Postat av: Herr Söndag

Citronsorbet är nog den glassen jag gillar mest. Mintglass är faktiskt förvånansvärt gott till det.



Bästa märket blir nog inget alls. Brukar äta glass i grekland och då gärna från små glasskiosker som är lite mer lokala. De tenderar att ha godare glass...



Jag har väldigt svårt för melonglass. Kan ha sin rot i att jag trodde att det var päronglass någon gång när jag var liten och sedan ångrade mängden jag slevat upp, ganska grovt.

2008-09-28 @ 16:11:34
Postat av: Tjaaaa

Glass är något som kan och bör ätas året om. Mjukglass med strössel är väldigt svårslaget men toppas med nöd och näppe av en våffla med jordgubb, päron och hallon/citron + en eventuell extra jordgubb. Den vidrigaste glassen jag någonsin smakat var en kulglass med tuggummismak. Värre plastliknande grej har jag aldrig varit med om.

2008-09-28 @ 16:46:28
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag älskar sorbeter i nästan alla former, speciellt Hallon och Cirton som går tillsammans otroligt bra med Pistageglass och/eller Vanilj.

Glass går att äta precis när som helst man känner för det. Men den är godast i skål med massa olika glassorter, olika bär o frukt, maräng, grädde och choklad/kola sås.

Den bästa glassen jag ätit var på Gotland. Den hette Gigant och kostade 99kr, det var 8 st kulor glass (då i bra storlek, mjuk glass, vispad grädde, frysta bär, färska bär, två melon skivor, choklad sås, maräng, kex/rån och strössel. Det var en helt underbar glass upplevelse ^^

2008-09-28 @ 17:33:06
URL: http://petope.blogsome.com/
Postat av: Kapten Torsdag

Den konstigaste glassen jag har smakat måste vara grönt te-glass. Den rekommenderas faktiskt varmt.

2008-09-29 @ 11:57:51
URL: http://todaysquestion.blogg.se/
Postat av: Teh Axelius

Nån sorts glass som är extra god? sorbet, mjukglass, kulfi, gräddglass?

Hallon och citron sorbet samt pistage och kokos glass.



Vinner choklad och vanilj i längden?

Nej, definitivt inte vanilj.



Äckligaste glassen?

Syntetisk jordgubbsglass.



Vilket märke gör den absolut godaste glassen?

Inte något märke, utan självgjord italiensk glass.



Är glass bara gott på sommaren?

Nej, varför skulle det vara det? Är knäck bara gott till jul?



Skilljer sig dina och dina barn/föräldrar/mor- farföräldras favvo glass åt? eller går favoritglassen i familjen?

Min mamma äter så gott som bara chocklad/vanilj, personligen föredrar jag lite mer exotiska smaker. Magnum Mandel är dock en favorit vi båda skriver upp oss på.



hur ska glass ätas? på pinne? med chokladsås? marängswiss? "naturell"? glace au four?

Kulor i strut

2008-10-02 @ 09:13:59
URL: http://axelius.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0