DU KAN MAGIII!!!

Jag har på den senaste tiden snöat in mig på den långa magilistan till det magnifika rollspelet Dungeons & Dragons 3.5, då den innehåller mycket roligt för en regelnörd som jag. Efter att ha fått en del ideér till egna magier lyder därför min fråga:

Om du fick skapa en egen formel, vad för effekt skulle den ha och hur mäktig skulle den vara på en skala från 1-9?
Om du inte vet hur kraftig magin är så kan du strunta i den delen och låta andra uppskatta efter en D&D-skala.

Några begränsningar som formeln måste följa:

1. Den får inte vara överdrivet obalanserad(jag tittar på dig Noah) i stil med "den spränger världen", "alla i världen lyder mina order för all framtid" och dylikt.

2. Om det är en formel som inte har momentan effekt(t.ex. en eldboll) så måste formeln ha en tidsbegränsing. Om jag t.ex. skulle skapa en formel som lät mig kontrollera en annan person så skulle jag endast kunna göra det under en begränsad tid.

3. Formeln kan inte påverka tiden.

4. Formeln kan endast påverka antingen en person(vilket skulle kunna vara användaren) eller personer/objekt inom en radie av 6 meter. Du bestämmer

5. Du kan endast använda din formel ett visst antal gånger per dag. Ju mäktigare formel desto färre gånger kan du använda den. Nivå 1 magi = 9 ggr/dag, nivå 9 magi = 1 ggr/dag.


Min formel skulle vara en magi på nivå 4. Den skulle tredubbla min normala spring/jogg/gåtakt samt göra mig mer fysiskt uthållig för orka använda mig av snabbheten(d.v.s. jag skulle kunna springa under formelns livslängd utan att bli trött). Tidsbegränsing: 1 timme.




Kommentarer
Postat av: Herr Söndag

Min magiska formel skulle ge mig ultimat kontroll över min kropp, så till den grad att jag själv bestämmer om yttre fysisk påverkan (exempelvis ett svärdshugg eller ett pistolskott) har någon effekt på den. Tänk typ stasisfält, fast i bara i kroppen. Tidsbegränsning: Koncentration, max 5 minuter. Gissar att den skulle vara en nivå-9-magi (eftersom man faktiskt blir selektivt osårbar i fem minuter, med mera).



Den kan få heta: ULTIMAT SJÄLVKONTROLL!



p.s. Det är något fel med bilden. Antingen har konstnären missat att Erk inte är alv samt har shorts, eller så gråter den, helt klart lilahåriga, kvinnliga, magikeralven för lite för (lilla anonyma) Tjaaaas vanliga smak.

2009-03-16 @ 22:29:20
Postat av: Tjaaaa

Det är Varsuuvius ditt obildade lilla äckel.

2009-03-16 @ 22:32:05
Postat av: Teh Axelius

Summon Bigger Fish, en 5th level skulle jag tro på ett ungefär...



Får även säga att dina ggr/dag och diameter är dåliga med DnD skala. En 9th level spell med en ynka 6m AoE måste vara förbannat skadande. Men, men, nu ska jag inte regelnörda/advokata mig.



Alternativt:

Snipe, en uppad finger of death. En varelse inom ett par hundra meter dör, om spellen misslyckas tar han istället massa skada. Helt klart en 9a

2009-03-16 @ 23:39:53
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag skulle skapa en magi som gör så jag kan boosta en stat till oändligt så att man alltid lyckas med det man vill göra med den staten. Så väljer man Charsima så blir man verbalgud för en stund.

Tidsbegränsning: 20 min.



Jag gissar på att den ligger någonstans uppe vid nivå 9. Men sen är jag rätt dålig på DnDs magisystem, så ni får gärna bestämma nivån på den.

2009-03-17 @ 08:12:21
Postat av: Kavaljer Tisdag

Annars så kan jag väll välja något i stil med. "Spränger nästan hela världen" är det ok? (haha)

2009-03-17 @ 08:13:46
Postat av: Tjaaaa

@Axelius: Jag vet att riktlinjerna stämmer dåligt överens med DnD, men jag ville ha några som var enkla att ta fram. Detta var menat att baseras löst på DnD för att dom insatta skulle kunna uppskatta kraft, och inte menat att vara balanserat i det syftet.



Kom dessutom precis på den magi som alla borde ha.

Lvl 9: Turn into Awsome Whale.

2009-03-17 @ 09:46:46
Postat av: Lekkit

Bärande röst (Carrying Voice)



Nivå: 1 (hade nog satt den på 0, men det fick man ju inte)

Tid: 1 minut

Räckvidd: Dig själv.

Effekt: Din röst bär som om du skriker allt vad du har när du pratar normalt.



För övrigt tycker jag att den där Varsuuvius ser lite för mycket ut som en man för att vara lagon androgyn.

2009-03-17 @ 09:48:55
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Kapten Torsdag

Ändra Valuta



Ett mycket bra sätt att tjäna pengar. Man kan utan kostnad förvandla en valuta till en annan. Det sker självklart enligt valutakursen, men om man förutspår kurserna kan man bli riktigt riiiik.



Lvl 5 ungeär.

2009-03-17 @ 12:38:35
URL: http://todaysquestion.blogg.se/
Postat av: Fröken Lördag

Teleportering. Fungerar på mig. Nivån vet jag inget om men skulle väl gissa på typ 7...

2009-03-22 @ 19:54:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0