Nangijala...?

Just nu pratas det en massa överallt om en överläkare på Astrid Lindgrens Barnsjukhus som avsiktiligt/oavsiktligt dödat ett litet (svårt hjärnsjukt) barn genom en för stor dos morfin och tiopental.  Åklagaren påstår att läkaren dödade barnet för att minska dess lidande, dödshjälp alltså.
Läkaren nekar dock till anklagelserna till dråp. (Du kan läsa om det i vilken tidning som helst. Typ).

Så till min quite obvious fråga.


Är du för eller emot dödshjälp? Varför / Varför inte?
Hur skulle man rent praktiskt göra när det kommer till t.ex. barn eller dementa äldre? Vem avgör i de fallen?



Jag återkommer med mitt svar någon gång när jag inte ska sova.
Natti Natti på er alla!

//
Fröken Lördag

Kommentarer
Postat av: Lekkit

Som jag så många gånger sagt förr, jag är för dödshjälp. Jag tycker att det är orättvist att någon som inte längre vill leva ska behöva göra det bara för att man inte själv klarar av att begå självmord själv. Jag kan ju vilken dag som helst bara traska ner till tunnelbanestationen och hoppa framför ett inkommande tåg. Någon som ligger på sjukhus och är ständigt bevakad har inte den kontrollen över sitt eget liv.

2009-03-07 @ 20:16:00
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Magisterfredag

Jag är också för dödshjälp. Att tvinga en människa att fortsätta när den inte vill, eller knappt kan fortsätta är bara brutalt och ohumant. Visseligen ska man gå igenom en process först med terapi, samtal, alternativa lösningar etc. Men om ingenting kan ändra en människas uppfattning ser jag ingen anledning att fortsätta dennes lidande. Alla vill inte leva.

2009-03-08 @ 01:13:57
Postat av: Herr Söndag

Jag anser att varje människa har rätt till sig själv, så att säga. Vill hon dö så ska hon få dö, framför allt om det är så klart att personen vill dö. Folk i koma, spädbarn och andra som har mer eller mindre problem med att kommunicera är det ju lite knepigare med. I sådana fall är det väl individuella faktorer som får avgöra. Kan inte ta ställning där ordentligt.

2009-03-08 @ 01:56:17
Postat av: Kavaljer Tisdag

Är man döende som det här barnet faktis var så tycker jag att det kan vara fullt rätt. Sen för jag är lat så skriver jag såhär.

[Insert Magisterfredags svar här].

2009-03-08 @ 12:04:07
Postat av: Teh Axelius

Enligt Kants Perfekta Kategoriska Imperativ mot mig själv måste jag fortsätta min existens, alltså är det omoraliskt att ta mitt liv. Vidare kan jag då inte assistera någon att göra så. Att göra det mot någon som knappt är självmedveten är ännu mer omoraliskt.



Detta om varelsen i fråga har potentialen till självmedvetande, vilket alla människor har, en hund... inte så mycket.

2009-03-08 @ 21:54:22
URL: http://axelius.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0