Darth Odell

Hej hej hallå bloggen.

Om ni följt medierna den senaste tiden så har ni säkert sett den här kvinnan figurera här och var:

Visst ser hon läskig ut?

Ja. Men det är inte det som är dagens fråga. Som ni antagligen vet så är ju detta Anna Odell, som fejkade en psykos på en bro och blev omhändertagen av vårdare och inlagd på psyket över en natt, som en del av ett "konstverk".

Hon ville belysa hur psykiskt sjuka behandlades inom psykvården och få igång en debatt om det, men debatten som uppkom handlade istället om vad som var okej att göra i "konstens namn". Många var väldigt upprörda över att hon slösat på statens resurser osv, osv.

Vad tycker ni? Var det en bra aktion? Var det konst? Var det skit?

Får man göra såhär? Borde hon få nåt annat straff än det hon fick? (Dagsböter).

Intresserade pussar!

/ Kandidat Onsdag

 Och jag ser gärna lite debatt i kommentatorsfältet! Angrip varandra!


Kommentarer
Postat av: Tjaaaa

Lång fråga D:



Vi kan ta den debatten när du kommer hit istället.

2009-09-10 @ 00:02:28
Postat av: Kavaljer Tisdag

Jag anser att tanken hon hade var helt rätt och ett sätt att belysa något som annars inte får så mycket uppmärksamhet. Sen har media över blossat upp det här till en super stor grej vilket jag anser att det inte är. Dagsböter är precis rätt. För olaglig handling utförde hon, men att hon gjorde det tycker jag var bra. Även om resultatet blivit lite snett.

2009-09-10 @ 00:27:19
URL: http://Petope.blogsome.com
Postat av: Lekkit

Jag tycker ungefär samma sak i den här frågan som jag gör i frågan om den norske konstnären som knarkat ner sina besökare under en utställning. Fett sämst. Det är inte konst, det är bara ren och skär samhällsprovokation.

2009-09-10 @ 12:08:36
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Kandidaten

Tjaaaa, hela poängen med bloggen är att ni ska svara här

2009-09-10 @ 17:09:33
Postat av: Magister Fredag

Jag är så kluven. Jag passar

2009-09-10 @ 22:06:07
Postat av: Överste Huffghenhamut

Jag tycker att Anna Odell förtjänar ett konststipendium! Det är bra att någon gör samhällskritisk konst och inte bara postpostpostpostpostmoderna toalettsitsar eller något.

2009-09-12 @ 14:12:02
Postat av: Fröken Onsdag

Jag tycker det var en fin tanke, men jag tycker det var sämst att genomföra den. Det drabbade för många negativt för att vara snällt. Och varför skulle man få bryta mot lagen bara för att man är konstnär? Det kan vara konst att skjuta tusen människor och lägga dom på hög. Så nej, inte okej att genomföra sina konstideer om man gör det på fel sätt.

2009-09-12 @ 15:14:03
Postat av: Fröken Lördag

det är ju inte konst

2009-09-13 @ 14:58:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0