Katastrof och forskning.

Här kommer en något sen Lördagsfråga:
Vid katastrofer som den i Chile och på Haiti omvärderas och ändras statusen på många av de egenskaper som värdesätts i olika samhällen. Att jobba inom nöjesbranchen eller som elitidrottare är helt plötsligt inte lika coolt och högstatus när det akut behövs långtradarchaffisar, sjuksköterskor, projektledare och grävsopemaskinerister...

Om en stor katastrof skulle inträffa där du just nu befinner dig, vilka av dina redan existerande egenskaper skulle lyftas fram och vara till nytta för kollektivet? (I ett riktigt katastrofscenario, vilka egenskaper skulle göra dig så ovärdelig för kollektivet att du inte blir uppäten?)


//
En  p3 lyssnande Fröken Lördag


----------------

Herr Söndag har ett skolprojekt som kommer att jämföra talspråk och skriftspråk. Han kommer att samla försökskaniner och sedan jämföra ett talat och skrivet berättande om en film. Har du tur kanske du blir en av de lyckliga som får bidra till ny lingvistiska upptäckter! Men då måste du vilja det också.

Vad förväntar du dig för generella skilnader mellan talat och skrivet språk? (låt oss säga svenska)

Blev milt orelaterad.

Av lättja och för att inte gå saker och ting i förväg för dig som kanske är intresserad av att medverka i studien avhåller han sig från att publicera sin hypotes.

// Herr Söndag

Kommentarer
Postat av: Lekkit

@Lördag: Eftersom jag inte kommer på något bättre, så; min intelligens.



@Söndag: Skrivet språk innehåller mer "komplicerade" ord. Även om detta inte stämmer för alla tror jag att det är en generell skillnad.

2010-03-10 @ 13:31:00
URL: http://lekkit.blogg.se/
Postat av: Herr Söndag

I ett katastrofscenario skulle nog mitt lugn, min attityd och terapeutiska ådra vara till störst nytta. Sedan är jag ganska stark också.

2010-03-11 @ 09:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0